Park N50

Park in plaats van autoweg

De N50c zou ooit een nieuwe weg worden om de Brugsesteenweg te ontlasten. Om die weg te realiseren, werden stukken grond gereserveerd tussen de buitenring (R8) en de stadsring (R36). Maar tijden en visie veranderen. De plannen voor de autoweg werden opgeborgen en vervangen door plannen voor een parkgebied met een fietsverbinding en ruimte voor wonen. De groene fietsverbinding zal zich verweven in zijn omgeving en krijgt een plek in de Molenstraat. Langs deze straat ligt nog een tweede reservatiestrook voor een autoweg die ook verandert van functie.

Ruimtelijk uitvoeringsplan

Om die plannen te wijzigen, maakt de stad een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op voor de reservatiestrook van de N50c en een deel van de Molenstraat (N50b). Bij benadering omvat het RUP alle percelen en het openbaar domein waarop de reservatiestroken N50c en N50b zijn gelegen.

Het RUP komt er om de reservatiestroken te schrappen en deze tracés als woongebied te herbestemmen met een fietsverbinding en groenstructuur. De stad wil een groene fietsverbinding realiseren tussen de Kortrijkse binnenstad en het speeldomein ‘De Warande’. In de Molenstraat wordt belang gehecht aan de integratie van een veilig fietstracé. De stad mikt op een continue fiets- en groenstructuur met een kwalitatieve inbedding van de bovenlokale fietsverbinding in een robuuste groenstructuur. Ook de randen en de relatie tot de fiets- en groenstructuur worden in dit RUP onder de loep genomen.

 

Status 

Definitief RUP en onteigeningsbesluit 

 Het ruimtelijk uitvoeringsplan en het onteigeningsplan horende bij het RUP werden opgemaakt en goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 november 2024. 

De onteigening is noodzakelijk ter realisatie van het ruimtelijk uitvoeringsplan uit kracht van de VCRO. Met de onteigening wordt uitvoering gegeven aan het RUP Park N50. De onteigening is van openbaar nut omwille van de realisatie van een kwalitatieve publieke fietsverbinding, ingebed in het groen. Deze fietsas zal de Kortrijkse binnenstad connecteren met het speeldomein De Warande, gelegen in het noorden van de stad. Met deze verbinding wordt ook een belangrijk onderdeel van de bovenlokale fietssnelweg F361 tussen Kortrijk en Roeselare concreet vorm gegeven en uitgevoerd. De inrichting van de kop voor de N50c op het volledige perceel C386N, ter hoogte van de kruising met de Hoge Dreef-Izegemsestraat, zal een publieke rol vervullen als een groene inkomzone tot de noord-zuid fietsverbinding naar de binnenstad, als tegenpool van de groene toegang van het speeldomein De Warande. De kop krijgt een groene inrichting en wordt zo onderdeel van de stedelijke groenstructuur, waarin onder andere de fietsverbinding is ingebed. Omwille van verkeersveilige aantakkingen op en oversteken van de Izegemsestraat en de Hoge Dreef is het aangewezen dat de stad Kortrijk de inrichting en het beheer van het volledige perceel C386N opneemt. 

 

In functie van de realisatie van de fietsverbinding (overdruk aslijn voor fietsverbinding) en een kop voor de N50c (zone voor gemengd openruimtegebied) waarin de fietsverbinding is ingebed, dienen gronden verworven te worden. De te onteigenen onroerende goederen zijn gelegen te Heule (Kortrijk) tussen de Heulebeek en de rotonde Izegemsestraat-Hoge Dreef. Het gaat om bij benadering 3.970 m² van de kadastrale percelen: 

  • Kortrijk, afdeling 8, sectie C, nummer 386/N; 
  • Kortrijk, afdeling 8, sectie C, nummer 381/B; 
  • Kortrijk, afdeling 8, sectie C, nummer 1054/A; 
  • Kortrijk, afdeling 8, sectie C, nummer 1054/C. 

 

De stad Kortrijk treedt op als onteigenende instantie.

 

Documenten  

 

Documenten uit vorige fases

Startfase

Scopingfase

Voorontwerp-RUP

Geactualiseerde scopingnota

Ontwerp

 

Meer info

Contacteer het team Stadsvernieuwing en Omgevingsbeleid van de stad : nicolas.provoost@kortrijk.be of 056 27 83 00.

Simulatie park N50