Binnen dit atelier krijgen de leerlingen verschillende animatietechnieken voorgeschoteld.
Aan de hand van korte experimenten maakt men kennis met de brede waaier aan technieken en stijlen die de animatiefilm rijk is.
De basis is vaak de stop-motion techniek, maar deze heeft vele facetten. Echte teken-animatie, leg-animatie, post-it animatie, plasticine-animatie, enzovoort.
De leerlingen maken kennis met de beeldtaal en gaandeweg raken de studenten vertrouwd met begrippen zoals scenario, storyboard, timing, camerastandpunt, lay-out, model-sheet, enzovoort.
Stap voor stap leert men hoe een beweging op verschillende manieren geanimeerd kan worden. In de post-productie en het later ontwerp leren de leerlingen reeds rekening houden met de animatie. Wat is achtergrond, wat zal bewegen, hoe zal alles bewegen.
De leerlingen bouwen decors, houden rekening met sfeerschepping, licht, muziek, cadrage, camerastandpunt. Ze zullen zelf fotograferen en filmen, kortom beeld per beeld registreren. De computer wordt in hoofdzaak gebruikt als drager van de beelden, ook worden beelden ingescand en kleurt men kaders in met de computer.
Het proces is in eerste instantie belangrijker dan het uiteindelijke product, gaandeweg leren de studenten ook het medium naar hun hand zetten, eigen accenten te leggen en een persoonlijk project uit te werken.