In dit atelier krijgen de leerlingen een brede waaier aan de mogelijkheden in de digitale beeldende wereld aangeboden. Het atelier wordt een plaats voor creatie en experiment, binnen het ruime digitale kader.
Programmakennis wordt via een reeks van korte inleidende opdrachten aangeleerd, maar de leerlingen krijgen gaandeweg de kans om hun eigen interesses volop te ontwikkelen en hun blik te verruimen. De leerling krijgt dan geen klassikale opdracht, maar bewandelt een individueel projectmatig traject. Vanuit de eigen interesse wordt samen gekeken naar mogelijke doelen. De leerkracht evolueert van lesgever naar begeleider om deze doelen te bereiken. Een voorkennis van de softwarepakketten is niet nodig, de basiskennis wordt aangeleerd.
Programma’s die we leren gebruiken:
- Adobe Illustrator (computertekenen)
- Adobe Photoshop (beeldexperiment, beeldmanipulatie, …)
- Adobe Premiere en/of After Effects (opnames en montage)
- MadMapper en Videomapping (lichtkunst)
- MashMixer en SketschUp (driedimensionale beeldcreatie, 3D-printen)
Een kruisbestuiving tussen manuele en digitale technieken is ook een onderzoeksterrein. Een schilderij krijgt een klankbad, een projectie wordt een tekening, een 3D-ontwerp vormt de basis voor een mal, om later te gebruiken binnen het atelier keramiek, vectoriële plannen worden uitgelaserd via de lasercutter.