De leerlingen krijgen binnen dit atelier een brede waaier aangeboden: van scenario-schrijven tot eerste schetsen, het digitaal inkleuren, enzovoort. Vrijwel alles komt eens aan bod.
Alle specifieke aspecten van de strip worden tijdens de les behandeld, zoals het ontwerpen van personages en het decor, de pagina-indeling, de communicatiefunctie, de beeldtaal, de symboliek en de verschillende tekentechnieken en nieuwe media die gebruikt kunnen worden.
Doorheen het schooljaar zijn er jaaropdrachten en nevenopdrachten waaraan de leerlingen werken. Jaaropdrachten duren meerdere weken, nevenopdrachten zorgen voor afwisseling tussen de jaaropdrachten door.
Door de nevenopdrachten krijgen de leerlingen de basisbeginselen van het striptekenen onder de knie:
- Hoe leg je emoties in een figuur?
- Hoe teken je de figuur vanuit verschillende standpunten?
- Wat is een storyboard?
- Welke camerastandpunten zijn er?
- Hoe bekom je sfeer?
- Hoe beginnen we aan het decor?
- Wat is het voorplan en achterplan?
We werken met verschillende materialen en de lessen spitsen vooral toe op het ontdekken, het verkennen en het ontwikkelen van de fantasie van de leerling. Geleidelijk aan zal de student zo tot een persoonlijke stijl komen.