Art View | Kunst in al haar vormen

  • Lessenreeks
  • Meerdere kunstvormen

Van verf en textiel tot digitale concepten en vergankelijke installaties: hedendaagse kunst is er in allerlei vormen en materialen. Verschillende experten laten je kennismaken met de grondstoffen van hedendaagse kunst en hoe kunstenaars die inzetten. Ook bezoeken we een bronsgieterij.


Een korte geschiedenis van materialen als context en betekenisdrager in de hedendaagse kunst | 14 januari 2025


Christine Lambrechts


Materialen in de hedendaagse kunst zijn een ingewikkelde materie. Digitale concepten, eenmalige performances en vergankelijke installaties zijn maar een aantal vormen waarin hedendaagse kunst wordt gemaakt, getoond en later ook bewaard. Veel gekozen materialen zijn bovendien betekenisdrager vanwege hun context en geschiedenis waarbinnen ze gekozen werden. We kijken naar materialen vanaf pakweg het ontstaan van synthetische verven en hoe de industrialisatie, maar ook de politieke situatie na de wereldoorlogen of de opkomst van minderheden later deze eeuw, invloed heeft gehad op de materiaalkeuzes en hoe deze materialen mee de richting bepalen binnen de hedendaagse artistieke productie. Wat betekende de beschikbaarheid van synthetische verven voor Jackson Pollock of Keith Haring, en waarom zien we nu zoveel textielkunst zoals deze van Hana Miletic in hedendaagse collecties, terwijl textiel zolang werd beschouwd als een ambacht?


Christine Lambrechts is opgeleid in de kunstwetenschappen en al meer dan 15 jaar gespecialiseerd in de conservatie van hedendaagse kunst. Ze zorgt voor het behoud van de collectie in het M HKA in Antwerpen.


Transformatieve en fotografische kunstpraktijken | 28 januari 2025


Maureen Magerman


We bekijken samen het werk van beeldend en audiovisueel kunstenaars die het fotografische beeld inzetten als materiaal om een artistieke praktijk vorm te geven. Deze kunstenaars gebruiken gevonden beelden uit publieke en persoonlijke archieven of hanteren dragers en technieken waar reeds een betekenis aan verbonden is. We onderzoeken hoe dit politiek, historisch en esthetisch geladen beeldmateriaal kan transformeren naar een actueel verhaal. We kijken vanuit een theoretisch standpunt en gaan aan het werk met praktijkgerichte oefeningen.


Deelnemers brengen een print mee van vijf foto’s uit een zelfgekozen archief.


Maureen Magerman behaalde een master in Beeldende Kunsten - Fotografie (LUCA) en Culturele Studies (KU Leuven). Als fotograaf heeft ze interesse in de de fotogeschiedenis, oude- en nieuwe procedés, het fotografische landschap en de relatie tussen woord en beeld. Ze is vandaag opleidingscoördinator van de Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten voor campus Sint-Lukas Brussel en campus Sint-Lucas Gent.


Authenticiteit in de hedendaagse kunst – materialen en concept | 11 februari 2025


Christine Lambrechts


Authenticiteit in de hedendaagse kunst is niet altijd van belang bij de bewaring of het tonen van kunstwerken, zelfs een perfect duplicaat kan geen schilderij van de hand van Luc Tuymans vervangen. Schilderijen zijn namelijk autografisch, in tegenstelling tot muziekstukken, die allografisch zijn van aard, en steeds opnieuw kunnen uitgevoerd worden. Wat betekent dit in relatie tot de perfomancekunst van Marina Abramovic, muurschilderingen van Lawrence Weiner of digitale kunst zoals deze van Jenny Holzer?


Authenticiteit wordt vaak beschouwd als iets waardevol, terwijl remakes eerder als oppervlakkig of bedrieglijk worden bestempeld. Het is echter belangrijk te beseffen dat de artistieke productie in vorige eeuwen niet zelden een anoniem proces was, dat zich afspeelde binnen de muren van een atelier. Heel wat hedendaags werk laat zich evengoed niet vatten in het romantische beeld van de autografische productie. Aansluitend hierbij heb je de problematiek van de authenticiteit binnen de praktijk van de edities, multiples of oplages.


Maar ook restauraties aan unieke, beeldende kunstwerken worstelen met dit begrip, ook als het bv. gaat om ruimtevullende installaties. Het risico van inauthenticiteit verhoogt met elke ingreep. Tot op welk punt kan een gerestaureerd werk de naam van de oorspronkelijke kunstenaar blijven dragen?


Christine Lambrechts is opgeleid in de kunstwetenschappen en al 15 jaar gespecialiseerd in de conservatie van hedendaagse kunst. Ze zorgt voor het behoud van de collectie in het M HKA in Antwerpen.


Bezoek aan bronsgieterij Van Geert Art Foundry met kunstenaar Kasper Bosmans | 25 februari 2025


Bronsgieterij Van Geert Art Foundry in Aalst heeft meer dan 40 jaar ervaring in het bronsgieten en ondersteunt kunstenaars in alle aspecten van dit ambachtelijk proces. Na een bezoek aan de gieterij vertelt kunstenaar Kasper Bosmans over zijn aanpak en ervaring met bronsgieten en licht hij zijn eigen werken in brons toe.


Hoe kunstcollecties duurzaam beheren, behouden en tentoonstellen | 11 maart 2025


Leen Gysen


Casussen in de context van preventieve conservatie en restauratie. We gaan dieper in op de klimatologische omstandigheden en schadefactoren bij kunstwerken, zowel in museale als private context. Aspecten en aandachtspunten voor duurzame bewaring en verzekering komen aan bod.


Leen Gysen is founding en managing partner bij IPARC (International Platform for Art Research and Conservation) en ICM (Integrated Contamination Management).


Inhoud in opmaak | 25 maart 2025

Wanneer

  • tot
  • tot
  • tot
  • tot
  • tot
  • tot

Locatie

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk
Etienne Sabbelaan 53
8500 Kortrijk

Prijs

Basistarief: € 500

Leeftijd

18+

Reservaties

Links

https://puc.kuleuven.be/nl/opleiding/knpzmqvr5xl06w9v

Organisatie

PUC - KU Leuven Continue
Art View | Kunst in al haar vormen