Appeltuin zorgt voor een groenere stationsomgeving

In samenwerking met De Lijn, AWV en NMBS vormen we de stationsomgeving om tot een levendige en groene omgeving met ruimte voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer.

Appeltuin Stationsomgeving
Appeltuin Stationsomgeving
Appeltuin Stationsomgeving
Appeltuin Stationsomgeving

Kruispunt Appel wordt autoluwe groene boulevard

Het voormalig kruispunt Appel en de Zandstraat maken grotendeels plaats voor een autoluw plein en een groene boulevard die het station met Campus Kortrijk Weide verbindt. Uiteraard is hier ook oog voor de bereikbaarheid van de panden. Waar nodig zal er doorgang zijn voor bewoners en handelaars om garages te bereiken en te laden en lossen.

Een tunnel onder het plein scheidt doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer. Daarnaast biedt de tunnel toegang tot een ondergrondse parking met ruimte voor 900 auto’s, inclusief voorzieningen voor elektrisch laden.

Veiligere fiets- en voetpaden

We realiseren een veilige doorgang richting rondpunt Panorama door de aanleg van een verhoogd voet- en fietspad. Ook richting de Burgemeester Lambrechtlaan voorzien we een aparte tunnel voor voetgangers en fietsers.

In deze fase worden afgewerkt:
- De bovenaanleg van het autoluw plein (kruispunt Appel en Zandstraat)
- Kruispunt Magdalenastraat, Beheersstraat en Zandstraat
- De nieuwe bushaltes parallel aan de sporen
- Rotonde Panorama 
- Een stuk van de Kongoweg 

Timing en fasering

Fase 1 

  • Aanleg buslaan
  • Periode: 03/06/24 – 16/09/24
  • Werfzone: Vanaf Magdalenastraat tot aan het station en de nieuwe bushaltes parallel met de sporen, de huidige werfzone blijft behouden.
  • Bekijk het plan
     

Fase 2 & 3 

  • Aanleg Magdalenastraat en ventwegen R36
  • Periode: 05/08/24 – 30/09/24
  • Werfzone: Magdalenastraat, de ventwegen langs de tunnel en de huidige werfzone.

    Magdalenastraat en de ventwegen zijn afgewerkt en toegankelijk na deze fase.

  • Bekijk het plan van fase 2
  • Bekijk het plan van fase 3
     

Fase 4 

  • Aanleg Zandstraat oost
  • Periode: 17/09/24 – 31/10/24
  • Werfzone: Zandstraat Oost (kant Conservatoriumplein) en de huidige werfzone.

    Zandstraat Oost is afgewerkt en toegankelijk na deze fase.

  • Bekijk het plan
     

Fase 5 

  • Aanleg Zandstraat West en werken aan rotonde Panorama
  • Periode: 22/10/2024 – 20/12/2024
  • Werfzone: Zandstraat West en aan de zuidkant van rotonde Panorama (kant Min. Tacklaan en Aalbeeksesteenweg), Zandstraat Oost (kant Conservatoriumplein) zit niet meer in de werfzone.

    Zuidkant Rotonde Panorama is afgewerkt en toegankelijk na deze fase.

  • Bekijk het plan
     

Fase 6 

  • Afwerking Zandstraat West en aanleg Kongoweg
  • Periode: 06/01/2025 – 31/01/2025
  • Werfzone: Zandstraat West, de westelijke fiets- en voetgangerstunnel, de Kongoweg en de Min. Vanden Peereboomlaan. Het stuk noordelijk van de sporen blijft ook werfzone zoals voordien.

    Zandstraat West is afgewerkt en toegankelijk na deze fase.

  • Bekijk het plan
     

Fase 7 

  • Afwerking Kongoweg en Min. Vanden Peereboomlaan
  • Periode: 31/01/2025 – 22/04/2025
  • Werfzone: Kongoweg, de kop van de Min. Vanden Peereboomlaan en de westelijke fiets- en voetgangerstunnel. Het stuk noordelijk van de sporen blijft ook werfzone zoals voordien.

    De volledige werfzone zoals hierboven beschreven is afgewerkt en toegankelijk na deze fase.

  • Bekijk het plan
     

Fase 8 

  • Aanleg oostelijke fiets- en voetgangerstunnel
  • Periode: 22/04/2025 – 30/05/2025
  • Werfzone: Oostelijke tunnel en aanwerken aan rotonde Panorama, dit is de enige werfzone.
  • Bekijk het plan
     

De timing en fasering zijn onder voorbehoud van gunstige weersomstandigheden en onvoorziene situaties.

Contact

stationsproject@kortrijk.be 

____