Heraanleg Bellegemsestraat - Ontwerp

Het stadsbestuur legt de Bellegemsestraat opnieuw aan om de verkeersveiligheid, doorstroming en de leefbaarheid van deze hoofdweg van Bellegem te verbeteren.

Zowel het wegdek, de voetpaden als de rioleringen worden vernieuwd. Het project neemt ook de heraanleg van het Straatje mee.

De stad Kortrijk startte in het najaar van 2021 het studietraject samen met studiebureau Sweco en verschillende partners (Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse Overheid, de provincie West-Vlaanderen, de Lijn, de fietsersbond, de Vlaamse Milieumaatschappij, Aquafin en de verschillende nutsmaatschappijen).

In het voorjaar 2022 stelden we het traject een eerste keer voor tijdens een infomoment aan de bewoners van Bellegem.

Voorontwerp

Op basis van de feedback uit het infomoment stelden we in het najaar 2022 het voorontwerp voor via een infofolder.

Bekijk het voorontwerp

Ontwerp

Bewoners konden in het najaar 2022 eventuele vragen of opmerkingen over het voorontwerp doorsturen.
Op basis van de vragen en opmerkingen van de bewoners, de input van de externe partners en interne stadsdiensten maakten we de ontwerpplannen op.

Bekijk het ontwerp

Vier segmenten 

Het ontwerp voor de heraanleg van de Bellegemsestraat kan je opdelen in vier segmenten.

Bellegemsestraat - segment A fietsstraat.jpg

1. CENTRUM
 

Het segment ‘Centrum’ loopt van het centrum van Bellegem tot aan de Dottenijsestraat.

In dit segment voorzien we de aanleg van een fietsstraat. Dit segment zal onderdeel uitmaken van de Bellegemse fietszone. Die omvat naast dit deel van de Bellegemsestraat ook Bellegemplaats, de Walleweg tot aan de Processiestraat en de Bellegemkerkdreef tot aan de schooltoegangen. De invoering van de fietszone zal gebeuren bij de heraanleg van het centrumgedeelte van de Bellegemsestraat.

In dit segment voorzien we 14 parkeerplaatsen (combinatie van vrij parkeren, mindervalidenplaatsen en shop&go plaatsen).

Op het kruispunt met de Dottenijsestraat voorzien we een verkeersplateau. Dit plateau accentueert de overgang tussen de wegsegmenten ‘Centrum’ en ‘Gemengd verkeer’.

Bellegemsestraat - segment B gemengd verkeer

2. GEMENGD VERKEER

Dit segment loopt van de Dottenijsestraat tot het einde van de dubbelzijdige bebouwing. 
In dit segment werd er gekozen voor de combinatie van voldoende brede voetpaden, parkeerstroken (wisselend aan één zijde van de weg) en een rijweg met fietssuggestiestroken.

Na de heraanleg zal hier een ‘zone 30’ regime van toepassing zijn. Asverschuivingen in de rijweg, twee verkeersplateaus, oplichtende snelheidsborden en de nodige signalisatie zullen dit ondersteunen.

De parkeerstroken worden ritmisch onderbroken met plant- en boomvakken

De bushaltes (halte ‘Voetbalplein’ en halte ‘Manpadstraat’) worden opgewaardeerd bij de heraanleg (verhoogde halte, blindegeleiding, fietsbeugels, zebrapaden, extra groen, …).

Bellegemsestraat - segment C fietspaden.jpg

3. FIETSPADEN

Het segment ‘Fietspaden’ loopt vanaf het einde van de dubbelzijdige bebouwing tot aan de Katte (Doornikserijksweg).

In het eerste deel zijn er enkelrichtingfietspaden aan beide kanten van de weg. 

Bellegemsestraat - segment C 2 dubbelrichtingsfietspaden

Voorbij de Argendaalstraat voorzien we een beveiligde oversteek naar het dubbelrichtingsfietspad aan de noordkant van de straat. 

Dit dubbelrichtingsfietspad sluit aan op de fietspaden en verkeerslichten van het kruispunt Doornikserijksweg – Bellegemsestraat – Kreupelstraat.

In dit gedeelte voorzien we ook open grachten en een bufferbekken. Deze zullen het regenwater van de Bellegemsestraat opvangen, bufferen en laten infiltreren.

4. STRAATJE 

Het Straatje en een deel van de Roodhuisweg zal ingericht worden als woonerf

Daarbij wordt het openbaar domein over de volledige breedte aangelegd in betonstraatstenen.