Aanleiding en timing
Er is een historiek van meldingen rond doorgaand verkeer in de landelijke wegen tussen Bellegem en Kortrijk. Het stadbestuur besloot om dit te onderzoeken parallel met het studietraject voor de heraanleg van de Bellegemsestraat. Kortrijk stelde daarvoor studiebureau Sweco aan en het studietraject startte in het najaar van 2021. Op basis van diverse verkeerstellingen werden de belangrijkste sluiproutes gedetecteerd. Op 9 maart 2022 werd het traject een eerste keer voorgesteld aan de buurt.
Inspraak en communicatie
Aan de hand van verschillende verkeerstellingen werd het verkeer geanalyseerd. Het meeste sluipverkeer rijdt door de Walleweg. In de ochtendspits is tot 90% van het verkeer naar het noorden toe doorgaand. In de avondspits is tot 80% van het verkeer richting het zuiden doorgaand. Doorgaand verkeer wil zeggen dat dit verkeer geen bestemming heeft in de Walleweg of de aanpalende straten. Dit wordt gezien als sluipverkeer. Dit is voornamelijk verkeer van en naar de wijken in het zuiden van Bellegem.
Bij het evalueren van de circulatie in Bellegem-noord waren er 2 essentiële vragen.
- Moet het sluipverkeer op fietsroutes langs de smalle landelijke wegen getolereerd of geweerd worden?
- Als het sluipverkeer geweerd moet worden, wat is dan de beste manier?
Deze vragen hebben we samen met de buurt beantwoord.
Studiebureau Sweco werkte samen met de stad 2 scenario’s uit om het sluipverkeer in de Walleweg te weren. Ze brachten ook de verwachte verschuivingen van het sluipverkeer in kaart. Via Kortrijk spreekt konden de scenario’s nagekeken worden en konden inwoners een reactie nalaten.
Conclusie
De voorgestelde scenario’s werden als niet haalbaar gezien. We concluderen daarom om geen bijkomende ingrepen te doen voor de circulatie in Bellegem Noord en het doorgaand verkeer in de Walleweg te tolereren. Het traject rond de circulatiemaatregelen in Bellegem Noord is hierbij afgerond.
Heb je een vraag?
Je kan steeds contact opnemen via kortrijkspreekt@kortrijk.be