Om kinderen doorheen het basisonderwijs de rijkdom van lezen te laten ontdekken en hen te leren omgaan met informatie biedt de bibliotheek verschillende modules aan met een bibliotheekbezoek. Voor het buitengewoon onderwijs werkt de bibliotheek op maat in samenspraak met de leerkracht.
praktisch
- vraag een rondleiding of workshop zeker 2 weken vooraf aan
- maximum 1 klasje per rondleiding of workshop
- kan elke weekdag in de voormiddag, na reservatie
- alle rondleidingen zijn gratis
reserveren kan via e-mail bibliotheek@kortrijk.be of via het online reservatieformulier.
groeiprogramma
- Letterjacht - 1e leerjaar - van september t.e.m. januari
- Alfabetstrijd - 1e leerjaar - van februari t.e.m. juni
- Bibster - 2e leerjaar
- Het Reuze-keuze rad - 3e leerjaar
- Bibster - 4e leerjaar
- Tabletparcours - 5e leerjaar
- Boekenbos - 6e leerjaar
- buitengewoon onderwijs
Aan de hand van opdrachtjes rond letters leren de kinderen over de regels in de bib en waar de boekjes voor hun leeftijd staan.
Doelen/leerdoelstellingen: De kinderen weten wat er allemaal kan in de bib. Ze begrijpen de regels van de bib goed en weten ook wat er niet mag. De kinderen weten waar de boekjes voor hun leeftijd staan, zowel fictie als non-fictie.
De kinderen worden in groepjes van 3 verdeeld en krijgen elk een letter uit het alfabet toegewezen. Ze moeten proberen om zoveel mogelijk gouden munten te verzamelen door 3 verschillende opdrachten uit te voeren.
Doelen/leerdoelstellingen: De kinderen maken kennis met de bib op een speelse manier. Ze weten waar de boekjes voor hun leeftijd staan en wat er mag en niet mag in de bib.
Bij deze rondleiding maken we gebruik van de app ‘Bibster’. Bibster is een interactief, digitaal spel waarbij de kinderen op ontdekking gaan in de bibliotheek met een tablet in de hand. Ze gaan op zoek naar de vraagcodes die uithangen op de jeugdafdeling en kunnen de vragen beantwoorden wanneer ze die codes ingeven op de tablet. Op deze manier leren ze op een speelse wijze de collectie en de werking van de bibliotheek kennen.
Doelen/leerdoelstellingen: De kinderen maken kennis met de bib via een spel op de tablet.
De kinderen krijgen uitleg over zelfstandig zoeken naar een boek dat hen interesseert en gericht zoeken naar een bepaald boek via de computer. Aan de hand van een spel leren ze welke soorten fictie en non-fictie er bestaan. Met de app Bieblo zetten ze die kennis actief in.
Doelen/leerdoelstellingen: De kinderen kunnen zelf op zoek in de bibliotheek naar een boek dat bij hun leesniveau en interesses past.
Bij deze rondleiding maken we gebruik van de app ‘Bibster’. Bibster is een interactief, digitaal spel waarbij de kinderen op ontdekking gaan in de bibliotheek met een tablet in de hand. Ze gaan op zoek naar de vraagcodes die uithangen op de jeugdafdeling en kunnen de vragen beantwoorden wanneer ze die codes ingeven op de tablet. Op deze manier leren ze op een speelse wijze de collectie en de werking van de bibliotheek kennen.
Doelen/leerdoelstellingen: De kinderen maken kennis met de bib via een spel op de tablet.
Een zoektocht in de bib met een tablet als hulpmiddel, dat is het uitgangspunt van deze module. De leerlingen worden in groepjes verdeeld. Elk groepje krijgt een tablet en een opdrachtenbundel. Dan gaan ze aan de slag : foto’s nemen, filmpjes maken, QR-codes scannen… Ze leren op een efficiënte manier zoeken in de rekken en de catalogus van de bibliotheek.
Doelen/leerdoelstellingen: De kinderen kennen de fysieke en digitale collectie van de bib en kunnen er efficiënt in zoeken. De kinderen leren werken met digitale middelen en maken kennis met de bib op een aangename manier.
Aan de hand van een digitale quiz maken de leerlingen kennis met de genres binnen fictie en denken ze na over hun eigen voorkeuren.
Doelen/leerdoelstellingen: De kinderen leren over de verschillende genres in fictie en kunnen er efficiënt in zoeken. De kinderen leren werken met digitale middelen en maken kennis met de bib op een aangename manier.
Geef je les in het buitengewoon onderwijs, dan kan je ook bij ons terecht voor een aangepaste workshop of rondleiding. Kies daarbij gerust zelf de rondleiding die het beste bij jouw klas past, zonder te letten op het bedoelde leerjaar. In je aanvraag kan je aangeven dat het om een klas bijzonder onderwijs gaat, zodat wij met jou kunnen contact opnemen om de rondleiding aan te passen aan de noden van je klas.