Een bezoek aan de bib met de kleuters is altijd een belevenis. We hebben een speels programma voor peuters en kleuters.
praktisch
- vraag een rondleiding of workshop zeker 2 weken vooraf aan
- maximum 1 klasje per rondleiding of workshop
- kan elke weekdag in de voormiddag, na reservatie
- alle rondleidingen zijn gratis
reserveren kan via e-mail bibliotheek@kortrijk.be of via het online reservatieformulier.
We ontvangen de kleuters in de bib en ontdekken samen met Jules de bibpop wat je allemaal kan vinden en doen in de bibliotheek. De nadruk ligt op het ervaren van de bibliotheek als een leuke, gezellige plek. We sluiten het bezoek af met het voorlezen van een mooi prentenboek.
Doelen/leerdoelstellingen:
- De kleuter weet dat je in een bibliotheek boeken, cd’s en films kan lenen.
- De kleuter ervaart de bibliotheek als een leuke plek.
- De kleuter ervaart het plezier van een boekje voorgelezen te krijgen.
Samen met de kleuters gaan we op ontdekkingsreis in de bib. Wat schuilt daar tussen de boeken? Horen we vreemde geluiden bij de muziek? Vinden we alle sporen terug? We eindigen onze exploratie van de bib met een beestig leuk voorleesverhaal.
Doelen/leerdoelstellingen:
- De kleuter weet dat je in een bibliotheek boeken, strips, cd’s en films kan lenen.
- De kleuter ervaart de bibliotheek als een leuke plek.
- De kleuter ervaart het plezier van een boekje voorgelezen te krijgen.
De kleuters zijn voor één dag piraat in de bib en gaan samen op schattenjacht. Maar eerst moeten ze de schatkaart vinden. Na het vervullen van enkele opdrachten krijgen ze de sleutel van de schatkist.
De kleuters zijn voor één dag piraat in de bib en gaan op schattenjacht. Maar eerst moeten ze de schatkaart vinden. Na het vervullen van enkele opdrachten krijgen ze de sleutel van de schatkist.
Doelen/leerdoelstellingen:
- De kleuter weet dat je in een bibliotheek boeken, strips, cd’s en films kan lenen.
- De kleuter kan verschillende materialen in de bibliotheek herkennen.
- De kleuter ervaart de bibliotheek als een leuke plek.
- De kleuter ervaart het plezier van een boekje voorgelezen te krijgen.
Nederlands – Luisteren:
1.5 De kleuters kunnen een beluisterd verhaal, bestemd voor hun leeftijdsgroep, begrijpen.
Nederlands – Spreken:
2.6 De kleuters kunnen antwoorden op gerichte vragen in verband met betekenis, inhoud, bedoeling, mening in concrete situaties.
Nederlands – Lezen:
3.4 De kleuters zijn bereid spontaan en zelfstandig voor hen bestemde boeken en andere infobronnen in te kijken.
Nederlandse – Taalbeschouwing:
5.4 De kleuters beseffen dat bepaalde symbolen (pictogrammen, lettertekens…) dienen om boodschappen over te dragen.
Muzische vorming – Beeld:
1.1 De kleuters kunnen visuele waarneming en beeldend geheugen versterken en vergroten door beeldelementen te herkennen.
Muzische vorming – Attitudes:
6.5 De kleuters kunnen genieten van de fantasie, de originaliteit, de creativiteit en de zelfexpressie in ‘kunstwerken’.
Wereldoriëntatie – Maatschappij – Sociaaleconomische verschijnselen:
4.2 De kleuters kunnen in een concrete situatie het onderscheid maken tussen geven, krijgen, ruilen, lenen, kopen en verkopen.
Wiskundige initiatie:
2.3 De kleuters kunnen dingen kwalitatief vergelijken en samenbrengen op basis van één of twee gemeenschappelijke kenmerken.
Bron: http://eindtermen.vlaanderen.be/basisonderwijs/kleuteronderwijs/index.h…