Vinylboutique

Dat bibliotheken kostbare schatten herbergen, is geen geheim. Zo vind je bij openbare bibliotheek Kortrijk een unieke, uitgebreide vinylcollectie. Sinds 1968 is hier een verzameling aangelegd van ruim 25.000 originele lp’s en ongeveer evenveel singles: een zeldzaam muzikaal archief dat alle denkbare genres overspant.

Na vele jaren van hard labeur op diverse draaitafels in de stad genieten deze grijsaards tegenwoordig van een welverdiend pensioen in een goed bewaard archief. En sinds december 2023 kunnen muziekliefhebbers deze historische vinylcollectie ontlenen.

Via Vinylboutique willen we deze schatten van weleer nog eens onder de aandacht brengen van iedere muziekliefhebber met een hart voor vinyl. Daarom zetten we regelmatig één of meerdere platen in de kijker. Van classic tot onbekend meesterwerk, van commercieel hoogtepunt tot uitgespuwd en onbemind, alles komt aan bod!

VinylBoutique 'King Sunny Ade Juju Music'

Juju Music - King Sunny Adé (1982)

Bijna 15 jaar lang was King Sunny Adé Nigeria’s grootste muzikale publiekstrekker en de regerende monarch van jùjú-muziek voor hij in 1982 een korte, maar vruchtbare wereldtour maakte op het internationale Mango Records-label. De drie albums die daaruit voortvloeiden – ‘Juju Music’, ‘Synchro System’ en ‘Aura’ - gaven King Sunny Adé & His African Beats een ongekende bekendheid op de westerse markt en lieten heel wat muziekliefhebbers kennismaken met de klanken van Afropop.

Commercieel succes

‘Juju Music’ is het debuut uit 1982 en blijft de beste van het stel. In de loop van zeven songs legt de band zijn kenmerkende mix neer van talking drum-grooves, multi-gitaarweefsels, zangerige vocale harmonieën en pedal steel-accenten. Voor dit debuut op een groot label gooien Adé en zijn 20-koppige entourage er ook wat smaakvolle synthesizerstukjes en een paar reggae-dub-uitspattingen in. Naast klassieke jújù-pop, zoals Ja Funmi en Ma Jaiye Oni, serveren ze percussiebreakdowns, zoals Sunny Ti De Ariya, en een bedwelmende mix van soul, dub en slierten synth in 365 Is My Number/The Message. Overal voegt Adé behendig Hawaïaanse slide-gitaarlicks en Spaans getinte lijnen toe die doen denken aan Jimi Hendrix' All Along the Watchtower. 

Toetsenist Martin Meissonnier producete het album en introduceerde synthesizers en LinnDrum in Adé's gevestigde jùjú-geluid. ‘Juju Music’ was zelfs commercieel een relatief succes en stond 29 weken in de onderste helft van de Billboard 200 pop chart. Opmerkelijk voor een plaat die voornamelijk in Yorùbá wordt gezongen. 

Recensies

Voor westerlingen leek Adé’s muziek eclectisch. Recensenten van ‘Juju Music’ gaven op verschillende manieren commentaar op de vermenging van "de spacey mixtechnieken van Jamaicaanse dub" in Adé's "Nigeriaanse polyritmiek" en - nog minutieuzer - op de "echo's van oude reggae in zijn magere gitaarriffs, salsa in zijn Yorubaanse drumpatronen, country in het steel-gitaarspel, dub in de wijdopen gaten van de muziek, folk en calypso in zijn zachte zang en de Grateful Dead en jazz in zijn lange jams". De New York Times omschreef het album in 1982 als "het verfrissendste dance-muziekalbum van het jaar" en dichtte het later, in 1990, de lancering toe van de World Beat-beweging in de Verenigde Staten.

Juju Music zou niet alleen de eerste keuze moeten zijn voor Adé-ontdekkers, maar ook voor de Afropop-nieuwsgierigen. 

 

Bronnen: Pitchfork / Wikipedia / allmusic.com