Al 20 jaar wordt gesproken over de herinrichting van de Driekerkenstraat. Uiteindelijk kreeg de stad Kortrijk de beloofde subsidies van de Vlaamse Milieumaatschappij. Een aanzienlijk bedrag dat het mogelijk maakt een gescheiden rioleringsstelsel te financieren. Die toekenning vormde de aanleiding om het project Driekerkenstraat voor te bereiden.
In november 2017 werd tijdens de infomarkt ‘De toekomst van Bissegem’ in het ontmoetingscentrum voor de eerste keer gecommuniceerd. Een jaar later (november 2018) volgde een specifieke avond over de toekomst van de Driekerkenstraat. Studiebureau Arcadis nam de presentatie op zich. Op het einde van die avond werd gevraagd wie wou toetreden tot de adviesgroep. Het was immers de bedoeling van de stad Kortrijk om de Bissegemse gemeenschap hier maximaal bij te betrekken. Deze oproep werd later bekendgemaakt via www.facebook.com/nieuwsuitbissegem en de stadswebsite www.kortrijk.be/bissegem. Iedereen kreeg een maand lang de tijd zich kandidaat te stellen.
Uiteindelijk stelden meer dan 50 personen zich kandidaat. Om het werkbaar te houden selecteerden we 33 personen. Die werden zo representatief mogelijk samengesteld (leeftijd, gender, bewoners, ondernemers, lokale actoren). Zij vertegenwoordigden de lokale bewoners, de ondernemers, de Sint-Vincentiusschool, het Wijkteam, het lokale verenigingsleven en de kerkfabriek. Ook een afvaardiging uit Marke woonde de overlegmomenten bij.
Na een intensief traject, opgestart in januari 2019, werd na één jaar en vier adviesgroepen een ambitieus scenario naar voor geschoven dat maximaal rekening houdt met de verschillende doelstellingen een aandachtspunten. Het was geen eenvoudige beslissing, omdat er rekening moest gehouden worden met heel wat factoren.
Het traject van de adviesgroep duurde een jaar lang. De adviesgroep kwam viermaal samen (30 januari 2019, 18 maart 2019, 24 april 2019 en 15 januari 2020). Studiebureau Arcadis zorgde voor de nodige begeleiding. Zij begonnen het participatietraject met de voorstelling van vijf circulatieconcepten. Die concepten kwamen tot stand op basis van de vele insteken die we eerder vanuit de Bissegemse gemeenschap kregen.
De leden van de adviesgroep werden ingedeeld in drie groepen. Zij gingen met elkaar in debat over de voor- en nadelen van die concepten. Dat de keuze tussen de concepten niet makkelijk was, bleek uit het feit dat verschillende concepten ‘favoriet’ zijn geweest gedurende het traject. Lang is er gewerkt op een scenario met overal dubbelrichtingsverkeer en fietspaden. In dit scenario was er echter geen ruimte voor de gevraagde parkeerplaatsen, voldoende brede voetpaden (soms amper 70 cm) en groen. Bovendien zou het eerder een rechte snelweg worden dan een prettige woonstraat. Dit heeft velen in de adviesgroep doen inzien dat keuzes noodzakelijk zijn.
De leden van de adviesgroep investeerden veel energie en tijd in het herdenken van de Driekerkenstraat.
Iedereen was het erover eens dat dit een complex project was, waarbij elke keuze een voor- en nadeel opleverde.
Zowel de rioleringswerken als de herinrichting van de Driekerkenstraat en omliggende straten plus de opwaardering van parking Vlienderkouter en de realisatie van ‘Bissegem Plage’ zullen in totaal 9 miljoen euro kosten.
De knip is een manier om de leefkwaliteit van de Driekerkenstraat te garanderen. Alle autoverkeer vanuit Marke naar Bissegem zal in de toekomst niet meer mogelijk zijn. Het gaat vooral om doorgaand verkeer (2000 wagens/dag). Omgekeerd blijft het vanuit Bissegem mogelijk om naar Marke te rijden (gemiddeld 3000 auto’s/dag).
De knip voorzien we net over de brug ter hoogte van garage Bartier. Garage Bartier zal een extra toegang realiseren voor de knip (via de Wevelgemsevoetweg), waardoor ze vanaf beide kanten bereikbaar blijft.
Het wegprofiel van de Driekerkenstraat is te smal om, naast de rijweg voor auto’s, ‘aparte fietspaden’ én ‘brede voetpaden’ én ‘parkeerplaatsen’ én ‘groen’ te voorzien. Na uren debat, en alle pro’s en contra’s met mekaar af te wegen, werd in dit complexe traject gekozen voor het concept van de fietsstraat. Dankzij dit fietsstraat-concept is er wel ruimte voor brede voetpaden, extra groen, parkeerplaatsen en kan de auto in beide richtingen rijden.
Een fietsstraat is slechts een veilig alternatief als er minder auto’s rijden. Daarom werd gezocht naar een manier om de doorgaande wagens te weren uit de straat. Het invoeren van een fietsstraat zal op deze plaats, zonder knip, onvoldoende afradend werken. De filevorming in de Driekerkenstraat zou niet aangepakt worden, waardoor fietsers mee met de wagens zouden moeten aanschuiven richting Bissegemplaats. De knip verplicht het doorgaand verkeer een andere route te kiezen ten voordele van de fietsveiligheid.
Vandaag maken 5.000 wagens/dag gebruik van de Driekerkenstraat. In de toekomst gaan we bijna de helft van dit autoverkeer uit de straat halen. Dit fietsstraat-concept komt de algemene leefkwaliteit ten goede en bovenal de 500 schoolkinderen, de 1000 fietsers die er dagelijks rijden én de ouderen.
Het ontwerp is zo aangelegd, dat het overtreden van de maatregel niet evident is. Indien toch blijkt dat er overtredingen plaatsvinden, kan er een ANPR-camera geplaatst worden. Personen die het verkeersbord C1 (verbodsbord) negeren, begaan een overtreding in de derde graad. Dit is een zware verkeersovertreding.
Dit idee kwam ruim ter sprake in de adviesgroep en bracht volgende conclusies mee:
- Slagboomsysteem zou voor onduidelijkheid zorgen bij de mensen. Men moet onthouden welke tijden je er wel en niet langs kan. Vrees was dat veel mensen toch verkeerd zouden rijden.
- Uit cijfers blijkt dat de verkeersintensiteiten niet enkel hoog zijn tijdens de spits. Bij een grotere hoeveelheid autoverkeer en minder fietsverkeer is een fietsstraat minder geschikt. Dan zou je moeten kiezen voor fietspaden, wat dan weer te kleine stoepen, geen groen en geen parkeren met zich mee zou brengen (straatprofiel is te smal om alles te voorzien).
- Ook bestond de vrees dat er tot in de lengte van de dagen discussie zou blijven over de tijden van de afsluiting.
- Bovendien is er een goed alternatief via de R8. Deze route is, zeker in daluren, niet druk en niet moeilijk om te nemen. Omdat dit alternatief er is, is het niet nodig om in de daluren de Driekerkenstraat open te stellen voor sluipverkeer.
In december 2019 voerden we een maand lang eenrichtingsverkeer in (naar aanleiding van de voorbereidende nutswerken in de Overzetweg). We stelden vast dat, naast impact van kluifrotondewerken, er geen grote verkeerproblemen ontstonden op andere plaatsen.
De afgelopen jaren zijn er vele werkzaamheden geweest in de directe omgeving van de Driekerkenstraat: de brug over de Leie zelf, de tunnel op de R36, heraanleg van de N43 en de werken aan de R8/E19 (Trompetaansluiting). Het effect van deze werken is een zeer verstoord verkeersbeeld met omleidingen, snelheidsbeperkingen, meer ongevallen en ongebruikelijke files. Wanneer de werken zijn afgerond, zal het verkeersbeeld zich weer kunnen herstellen.
Als het verkeer weer genormaliseerd is, wordt er opnieuw een evaluatie uitgevoerd. Hierbij zal niet bekeken worden wat het individuele effect is geweest van elke aanpassing, maar zal gekeken worden op welke locaties in de ruime omgeving er onveilige situaties of overmatige drukte is ontstaan. Vervolgens wordt gekeken of er aanvullende maatregelen mogelijk en nodig zijn.
Voorlopig hebben zijn er tellingeng gedaan van de auto en het fietsverkeer in de Driekerkenstraat ter hoogte van de knip en de brug. Hieruit blijkt dat het autoverkeer sterk vermindert is, in beide richtingen. Voorheen reden er ongeveer 5000 voertuigen door de driekerkenstraat, nu nog maar ongeveer 1500. Het fietsverkeer is fors toegenomen met ongeveer 50%. Ook hier geldt dat het verkeerbeeld zich nog moet normaliseren voordat we conclusies kunnen trekken. Dit zal pas gebeuren nadat alle werken in de Driekerkenstraat voltooid zijn.
Er zal een kleine verkeersdruk ontstaan in Marke, meer bepaald ter hoogte van de Baliestraat. Als zou blijken dat er in de schoolomgeving extra verkeersdruk ontstaat zal de stad Kortrijk flankerende acties uitrollen. Het is onze visie dat de ‘verkeerslasten’ in onze stad moeten gespreid worden. Nu loopt een deel van het verkeer vanuit Marke over Bissegem richting de R8 en Kortrijk-Noord, wat niet de bedoeling is. Daarnaast is het onze overtuiging dat veel meer mensen de fiets als vervoermiddel gaan gebruiken.
Wij streven naar minder ongevallen en meer duurzame verplaatsingen. We werken daarom met het STOP principe. Dat wil zeggen dat we in de eerste plaats kijken naar de Stappers en de Trappers (fietsers), dan volgt het Openbaar vervoer en pas daarna het Personenvervoer.
Waar mogelijk proberen we de stromen van fietsers en auto’s te scheiden. Fietsers krijgen bij voorkeur de route met de minste weerstanden. Fietsers laten omrijden zodat auto’s een kortere (sluip)weg kunnen volgen, gaat in tegen deze principes.
Ja. Er waren vanaf de start 5 concepten, waarop tijdens het proces nog subvarianten zijn bedacht. De concepten liepen uiteen van behoud van de huidige situatie tot het volledig afsluiten van de Driekerkenstraat ter hoogte van de brug. Hieronder schetsen we de niet gekozen concepten die werden onderzocht en besproken.
1. Het concept met behoud van de huidige circulatie: overal tweerichtingsverkeer en fietspaden.
Lees verder onder de foto
Dit concept is op vraag van de adviesgroep tot in de details uitgewerkt. Maar uit de ontwerptekeningen bleek dat er onvoldoende ruimte was voor voetpaden, amper 70 cm op verschillende plekken. Dit vond de adviesgroep zeker in een schoolomgeving onacceptabel. Daarnaast leek de straat, zonder parkeren en zonder groen, eerder een rechte snelweg dan een prettige woonstraat. Men was bang voor nog meer sluipverkeer in de Driekerkenstraat. Tot slot ontbrak er parkeren. Ter hoogte van de begraafplaats is dat al jaren een gemis.
Het concept met eenrichtingsverkeer in de Driekerkenstraat zelf
Lees verder onder de foto
De Driekerkenstraat zou in dit concept eenrichtingsverkeer worden. Zo zou men opnieuw via de Hendrik Dewildestraat of de Neerbeekstraat moeten rijden. Met eenrichtingsverkeer wordt doorgaand verkeer (sluipverkeer) ontmoedigd. Maar momenteel is het al zo dat automobilisten bij file in de Driekerkenstraat via de Neerbeekstraat rijden om de anderen voorbij te steken. De adviesgroep was daarom bang dat sluipverkeer andere routes in de wijk zouden blijven gebruiken. Daarom werd dit concept niet verder uitgewerkt.
3. Verkeer via de Rietputparking
Lees verder onder de foto
In dit concept zou er ter hoogte van de school en kerk eenrichting worden ingevoerd. De niet behouden richting zou via de Parking Rietput naar de N8 verlopen. Sluipverkeer werd niet aangepakt. Ter hoogte van het kruispunt met de Neerbeekstraat en de Driekerkenstraat ontstaat zo een nieuw gevaarlijk kruispunt voor rechtdoorrijdende fietsers. Een bestaande veilige doorsteek (naast de Kava) zou moeten verdwijnen. Een deel van de parking zou moeten verdwijnen. Er was eensgezindheid dat dit concept heel wat nadelen had waardoor het niet verder is uitgewerkt.
4. Afsluiten brug voor gemotoriseerd verkeer
Lees verder onder de foto
Tijdens de besprekingen evolueerde dit concept naar een concept waarbij er enkel bepaalde uren zou worden afgesloten. Bijvoorbeeld gesloten tijdens vaste uren in functie van de (school)spits. Dit zou leiden tot onduidelijkheid voor de woensdagen en vrijdag. Bovendien blijft er dan op zaterdag een problematiek van leefbaarheid. Dit concept werd niet verder uitgewerkt.
De volledige Driekerkenstraat alsook een deel van de Neerbeekstraat, de Rietput, (gedeeltelijke herinrichting), de Jozef Verhaeghestraat, de Vrije Aardstraat en de Kerkvoetweg worden aangepakt.
Vroeger werd hemelwater en afvalwater samen afgevoerd in een gemengde riolering. Omdat regenwater proper is, moet dit water niet gezuiverd worden. Het regenwater zorgt voor een extra belasting van de zuiveringsinstallatie. Het hemelwater verdunt bovendien ook het afvalwater waardoor de zuivering minder efficiënt kan gebeuren.
Ja, de Europese regelgeving legt een goede kwaliteit van de waterlopen op. Voor Vlaanderen werd dit vertaald in de Vlaamse milieuwetgeving, Vlarem II.
Vlarem II verplicht ook de stad Kortrijk tot het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel bij de aanleg of heraanleg van rioleringen.
Meer informatie is terug te vinden op https://www.kortrijk.be/afkoppelen.
De Neerbeek droeg vroeger de niet zo benijdenswaardige titel van 'vuilste beek van Vlaanderen'. In 2017 werd door Aquafin een eerste ingreep gedaan om de vuilvracht die op deze beek toekwam sterk te verminderen. Op heden zijn er echter nog woningen die rechtstreeks afvalwater lozen in de Neerbeek en dit dient dus nog te worden aangepakt. Bij de heraanleg van de Driekerkenstraat wordt in de Rietput en de Neerbeekstraat (t.e.m. huisnummer 47) een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd zodanig dat de waterkwaliteit van de Neerbeek verder toeneemt.
Ja. Tweerichtingsverkeer wordt nog altijd toegestaan tussen de Bissegemplaats en de Vrije Aardstraat. Tussen de Vrije Aardstraat en de Wevelgemsevoetweg voorzien we een ‘knip’ in één richting: verkeer van Bissegem naar Marke blijft mogelijk. Verkeer vanuit Marke naar Bissegem kan via de R8 verlopen. Wie de R8 liever niet neemt, kan via de Magdalenastraat en de R36 naar de Meensesteenweg.
De begraafplaats en Bissegem Plage zijn bereikbaar via de Meensesteenweg. Aan de begraafplaats worden ongeveer 15 parkeerplaatsen voorzien in de Driekerkenstraat. Ook bij Bissegem plage worden enkele parkeerplaatsen voorzien en flink aantal fietsparkeerplaatsen. Terugkeren richting Bissegemplaats kan gewoon via de Driekerkenstraat. Terugkeren richting Marke kan via de Overzetweg.
Neen. Dit zal in de toekomst enkel mogelijk zijn met de fiets.
De Driekerkenstraat evolueerde de voorbije jaren tot een ‘kleine steenweg’. Lange files creëerden veel frustraties bij autobestuurders en zorgden voor een onveilige verkeerssituatie voor de 500 kinderen van de Sint-Vincentiusschool, fietsers en ouderen in de wijk. De bijna 1000 fietsers die dagelijks gebruikmaken van de straat beschikken over te weinig ruimte. Daarnaast worden de bewoners dagelijks geconfronteerd met meer dan 5.000 passerende wagens. Studiebureau Arcadis stelde hierbij vast dat het grootste deel behoort tot zogenaamd niet-bestemmingsverkeer. Zo werd een steekproef gehouden en werden 75 autobestuurders bevraagd tijdens de avondspits. Hierbij stelden we vast dat het overgrote deel van deze mensen niet in Bissegem moesten zijn.
Deze auto’s gebruiken de Driekerkenstraat als passage om bijvoorbeeld in Gullegem of Heule te geraken. Dit tracé kan evengoed via de R8 verlopen. Om die reden besliste de adviesgroep de circulatie vanuit Marke niet meer mogelijk te maken. Auto’s moeten zich verplaatsen via de R8.
Zonder knip zouden auto’s massaal blijven aanschuiven aan de verkeerslichten. Die files situeren zich meermaals vanaf de ‘platse’ tot aan het kerkhof. Hier veilig tussen fietsen is onmogelijk. Daarbij wordt vastgesteld dat door de overvloed aan auto’s meer mensen de auto nemen omdat ze zich niet veilig voelen met de fiets in het Bissegemse verkeer. De stadsmonitor stelt dat van alle Kortrijkse gebieden de inwoners van Bissegem het meest van al de auto gebruiken. In diezelfde monitor geven de mensen aan dat ze zich storen aan het grote aandeel auto’s die voor onveiligheid zorgen.
Doordat de knip gesitueerd is tussen de Wevelgemse Voetweg en de Vrije Aardstraat, blijft de Wevelgemsevoetweg wel nog bereikbaak vanuit Marke. Dit maakt dat garage Bartier en de loods van Van De Wiele bereikbaar blijven vanaf die zijde. Zo worden transporten maximaal uit de schoolomgeving gehaald.
Wanneer je met de auto wil of moet gaan, zijn er 2 mogelijke routes. Waarvan 2 over de R8.
- Via de Marktstraat – Baliestraat – Dumolinlaan – Engelse Wandeling naar de N43 en zo naar de R8. Dit is een traject van 4,7km in ca. 7 minuten.
- Wie niet graag over de R8 rijdt kan rijden via Markesteenweg – Magdalenastraat – Burgemeester Vercruysselaan (R36) en zo naar de Meensesteenweg. Dit is een traject van 6km in ca 12 minuten.
Met de fiets blijft de afstand en duur dezelfde als vandaag, 1,6 km en 5 minuten, alleen wordt het aangenamer en veiliger fietsen.
Route Dumoulinlaan
Route De Prinse
Route Marksesteenweg
Fietsroute
Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn. In de fietsstraat mogen fietsers in het midden rijden. Gemotoriseerde voertuigen mogen fietsers niet inhalen en maximum 30 kilometer per uur rijden. Het begin en einde van de fietsstraat worden aangeduid met blauwe aanwijzingsborden en een logo op het wegdek.
Om de fietsstraat te accentueren, maken we het asfalt van de Driekerkenstraat rood. In een fietsstraat heeft een fietser niet automatisch voorrang. In de Driekerkenstraat is dit wel het geval. De inritten van de straten zijn zo vormgegeven dat dit ook voor de fietsers prettig rijdt. Door de knip ter hoogte van garage Bartier zal er geen doorgaand (sluip) verkeer meer zijn. Hierdoor fiets je straks veiliger en prettiger door de Driekerkenstraat.
De fietsstraat zorgt ervoor dat de fiets een veilige en prominente plaats krijgt in de straat. Het straatprofiel is bewust ingericht met minimale maten voor de auto om de snelheid bij wagens laag te houden. Hierdoor ontstaat ook de gewenste ruimte voor brede voetpaden, meer groen en extra parkeerplaatsen waar die nodig zijn. Bovendien biedt dit scenario de potentie om een plein rondom de kerk te creëren met meer mogelijkheden voor terrassen en dynamiek. Zonder de invoering van de fietsstraat zou het niet mogelijk zijn nog parkeerplaatsen, groen en voldoende brede voetpaden te voorzien omdat deze ruimte nodig zou zijn voor de aanliggende fietspaden.
De fietsstraat start in de Driekerkenstraat vanaf de Meensesteenweg tot voorbij de Vrije Aardstraat. Tussen de Vrije Aardstraat en de Wevelgemsevoetweg is een overgang voorzien van de fietsstraat naar fietspaden.
Een dubbelrichtingsfietspad aan één kant van de weg neemt evenveel ruimte in beslag als een enkelrichtingsfietspad aan beide zijde van de weg. Een dubbelrichtingsfietspad dient namelijk 2,50 meter te zijn plus een schrikstrook van 1,00m (samen 3,50m). Een enkelrichtingsfietspad dient tweemaal 1,75m te zijn (samen ook 3,5m). Een dubbelrichtingsfietspad heeft daarom dezelfde negatieve gevolgen in de Driekerkenstraat, zoals het ontbreken van parkeren, groen en een te smal voetpad. Daar komt nog bij dat een dubbelrichtingsfietspad minder veilig is in een stedelijke omgeving of in een straat met veel zijstraten. Een dubbelrichtingsfietspad wordt enkel aangelegd in landelijk gebied of in zeer specifieke situaties.
Op basis van het onderzoek dat tot nu toe is gedaan (verkeersmodel en tellingen) verwachten we dat het verkeer uit de Driekerkenstraat zich zal verdelen over de alternatieve wegen. Van de grotere wegen (R8, gewestwegen) verwachten we dat deze lichte extra druk zonder problemen verwerkt zal kunnen worden. Daarnaast zullen er enkele lokale verschuivingen optreden. Ook hier verwachten we dat dit verkeerskundig niet voor problemen zal zorgen. Uiteraard worden de effecten van de knip gemonitord in Bissegem, Kortrijk en Marke. Indien dit nodig blijkt uit het onderzoek, zullen er elders flankerende maatregelen worden genomen.
Een fietsstraat is slechts een veilig alternatief als er in verhouding niet te veel auto’s rijden. Daarom zochtten we naar een manier om de doorgaande wagens te weren uit de Driekerkenstraat. Het invoeren van een fietsstraat zonder knip zal op deze plaats onvoldoende afradend werken. Ook andere ontmoedigende maatregelen, zoals een lagere snelheid, wegversmallingen en drempels zullen onvoldoende verkeer weren. De filevorming in de Driekerkenstraat zou niet aangepakt worden waardoor fietsers mee met de wagens zouden moeten aanschuiven richting Bissegemplaats. De halve knip verplicht het verkeer een andere route te kiezen ten voordele van de fietsveiligheid.
Het is niet mogelijk om eerst de fietsstraat te realiseren en daarna te evalueren of de knip noodzakelijk is. Uit verschillende professionele bronnen, waaronder onderzoek van het Fietsberaad en het Fietsvademecum van Vlaanderen, blijkt dat te veel autoverkeer potentieel voor een onveilige verkeerssituatie ten koste van de fietsers zorgt. Het is daarom niet verantwoord om eerst een fietsstraat in te voeren zonder knip.
De beschikbare breedte van gevel tot gevel is te smal om zowel fietspaden als, kwalitatieve voetpaden, als ruimte voor auto’s en parkeerplaatsen te voorzien. Een profiel met kwalitatieve fietspaden en een rijweg voor de huidige verkeersintensiteiten bevat geen parkeerplaatsen en geen groen. Bovendien is de ruimte voor voetpaden in dat geval beperkt tot ongeveer 1 meter en op bepaalde plaatsen zelfs tot 70 cm. Dit is onder de huidige minimum norm voor voetpaden. Daarom is ervoor gekozen om de Driekerkenstraat niet in te richten met fietspaden.
De Overzetweg is het verlengde van de Driekerkenstraat maar ze is niet hetzelfde. De bebouwing is van een heel andere aard. Er is geen school, dorpscentrum of begraafplaats. Daardoor zijn er andere behoeften voor de straatinrichting. Bovendien is er in de Overzetweg ook meer plaats omdat we de mogelijkheid hadden om gronden aan te kopen. Zo is er voldoende ruimte om alle nodige elementen op een kwalitatieve manier te combineren. Dit is niet mogelijk in de Driekerkenstraat.
Een verkeersmodel is een computerprogramma. Het wordt gebruikt om het effect van geplande wijzigingen in verkeerssituaties (zoals het invoeren van een eenrichtingsverkeer) of ruimtelijke wijzigingen (zoals een nieuw shoppingcentrum) door te rekenen en dus te voorspellen.
De stad heeft een stedelijk verkeersmodel laten opmaken. Bij de opmaak van het stedelijk verkeersmodel is het verkeersmodel gekalibreerd met de bestaande toestand op basis van verschillende verkeerstellingen. Dit vormt het referentiescenario. Elk scenario dat doorgerekend wordt, kan vergeleken worden met dit referentiescenario. Dit gebeurd voor de maatgevende (drukste) spits. Afhankelijk van het gebied is dit de ochtend- of avondspits.
Ja. Van de huidige 52 bestaande parkeerplaatsen gaat er geen enkele parkeerplaats verloren. We houden rekening met de lokale handelaars. De Shop&Go plaatsen (30 minuten) aan de kerk worden behouden maar anders georganiseerd. Zo komen er langs de kerk 3 parkeerplaatsen en langs de apotheek 5 parkeerplaatsen.
Ter hoogte van de begraafplaats wordt parkeerruimte voor circa 15 wagens voorzien. Er worden ook parkeerplaatsen voor mensen met een handicap ingericht.
Deze aantallen zijn indicatief. Hier en daar kan nog een parkeerplaats verdwijnen als dit noodzakelijk blijkt voor de zichtbaarheid of voor (nieuwe) garages en opritten.
Als onderdeel van het stadsvernieuwingsproject en om de parkeersituatie in Bissegem te optimaliseren, kreeg parking Vlienderkouter een make-over. Er zijn 35 plaatsen voorzien met kwalitatieve openbare verlichting en een duidelijke indeling van de parkeervakken Dit is nu een goede plek om de auto te parkeren, zowel voor bezoekers als werknemers als schoolverkeer.
Door de nieuwe ingang van de Sint-Vincentiusschool aan de zijde van ‘de platse’ en de kerk vormt dit een ideale plek om kinderen af te zetten. Zo hoeven de ouders niet in de Driekerkenstraat te rijden als zij daarna door moeten naar de R8 of Kortrijk Centrum. Bovendien blijft de schoolomgeving vrij van autobewegingen en veilig voor fietsende kinderen.
Tijdens de werken aan de Driekerkenstraat komend jaar kan deze parking ook gebruikt worden, wanneer De Rietput of de parkeerplaatsen in de Driekerkenstraat zelf niet beschikbaar zijn.
Ja, er komt groen in de straat. Dit zal in de vorm van gevelgroen en groenperken zijn, en waar mogelijk worden bomen geplaatst in de groenperken. Het straatbeeld wordt daardoor een stuk groener dan vandaag. De vooropgestelde boomsoort is Acer Campestre 'Elsrijk'.
Ja. Door dit concept te kiezen zijn er ruime voetpaden en is het mogelijk om bankjes te plaatsen. De stad kreeg signalen dat vooral ouderen de aanwezigheid van bankjes appreciëren.
Ja. Momenteel is de kwaliteit van sommige voetpaden slecht. Op bepaalde plaatsen is het voetpad ook zeer smal. Dit maakt het moeilijk om met een rolstoel of buggy te passeren. Ook ter hoogte van de school zijn de voetpaden te smal in vergelijking met het aantal voetgangers.
Bij de herinrichting zorgen we voor bredere voetpaden: deze zijn minimaal 1,50 meter maar op veel plaatsen zijn ze meer dan 2 meter. Langs Bissegemplaats zal de voetpadbreedte van 2 meter naar 4 meter evolueren. Dit biedt nieuwe kansen voor de aanwezige horeca. Door de beperkte breedte kunnen hier vandaag geen terrassen toegestaan worden.
Op de wegenisplannen zijn de materiaalsoorten terug te vinden in de legende (aan de rechterkant op de plannen). In de Driekerkenstraat worden vooral betonstraatstenen geplaatst. Het spreekt voor zicht dat deze keuze ook rekening houdt met de toegankelijkheid.
Om de circulatie in het centrum van Bissegem te verbeteren werd een proefmaatregel opgestart, die de noordelijke toegang tot parking Rietput afsloot. Vaak moesten automobilisten, komende vanuit de Meensesteenweg, die vanuit de ‘platse’ linksaf wilden slaan naar de Rietput, wachten omwille van de autorij die zich gevormd had aan de verkeerslichten op Bissegemplaats. Als gevolg van deze stilstaande automobilisten werd het verkeer én de lichtenregeling op de Meensesteenweg ernstig verstoord.
Met het afsluiten van deze toegang werd deze belemmering van de doorstroming van het verkeer dus vermeden. De maatregel werd op proef ingevoerd voor een periode van twee maanden, vanaf 1 maart 2019 tot en met 30 april 2019.
Er werd onderzoek verricht door studiebureau Arcadis om na het proefproject, zowel op basis van cijfergegevens, als op basis van ervaringen van burgers en ondernemers, de proefmaatregel te evalueren.
Voordat de proefmaatregel werd ingevoerd, zijn er tellingen gebeurd. Daaruit blijkt dat de zuidelijke toegang via de Neerbeekstraat het meest gebruikt werd. De Noordelijke toegang werd voornamelijk tussen 8u en 8u30 regelmatig gebruikt.
Deze bevindingen werden twee keer afgetoetst met de adviesgroep. Er waren geen onoverkomelijke problemen vastgesteld door het studiebureau. Deze situatie was voor fietsers en voetgangers merkbaar beter. Daarom werd beslist de proefmaatregel te behouden. Niet alleen omwille van het fileleed dat de oude situatie veroorzaakte, maar ook omwille van het creëren van een veiliger traject van onze schoolgaande jeugd. Deze route vanaf Bissegemplaats tot aan KAVA wordt nu ingericht als zone voor fietsers en voetgangers.
Ja. De inrichting van een fietsstraat zal zorgen dat nog meer fietsers gebruikmaken van de Driekerkenstraat. Daarom voorzien we de nodige stallingen zodat je fietsen veilig en ordentelijk kan stallen bij de bestemming. Dat gebeurt ter hoogte van de kerk, de school en de begraafplaats.
Door de verbreding van de voetpaden ter hoogte van de Bissegemplaats creëren we extra ruimte voor de aanwezige horeca. In de nabije toekomst krijgen zij, naast het rustiger karakter dat er wordt gecreëerd, de mogelijkheid om op de bredere voetpaden terrasruimte te voorzien.
Daarnaast zal de bereikbaarheid van dit stadsdeel geoptimaliseerd worden en gaan auto’s niet meer in de file staan in de Driekerkenstraat. Wie met de auto wil komen, zal vlot en nabij een parkeerplaats kunnen vinden. Denk aan de parking Vlienderkouter die momenteel al in gebruik is.
De Vlaamse Waterweg wil van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Om schepen met drie lagen containers door te laten, moeten bruggen een vrije doorvaarthoogte hebben van minstens 7 meter. De brug die Bissegem en Marke verbindt is te laag en moet dus vernieuwd worden. De nieuwe brug wordt een stalen boogbrug van 80 meter lang en ongeveer 20 meter breed.
Deze nieuwe brug is absoluut zinvol. Dagelijks maken ongeveer 5000 voertuigen gebruik van de Driekerkenstraat. Het overgrote deel van die wagens verloopt via de as Bissegem naar Marke. Door de afwezigheid van verkeerslichten en de spreiding van het verkeer ontstaan in deze richting geen files.
Garage Bartier is door de aanwezigheid van de brug nog altijd bereikbaar vanuit beide rijrichtingen. Zij voorzien een nieuwe toegang tot de garage via de Wevelgemsevoetweg.
In derde instantie is de aanwezigheid van de brug belangrijk voor onze veiligheidsdiensten.
In de tweede week van maart 2024 start aannemer Growebo THT Tack Gebroeders met de werken in de Vrije-Aardstraat. De realisatie van ‘Bissegem Plage’ maakt ook deel uit van deze werken. Hierbij wordt er een waterbufferbekken gecreëerd waar het regenwater van de Driekerkenstraat zijn weg in kan vinden.
Bissegemnaren krijgen er in de toekomst een gezellige groene plaats. Een plek waar kinderen kunnen ravotten. Deze werken duren ongeveer 6 maanden. De bomen worden aangeplant in het eerstvolgende plantseizoen na de werken.
Meer info: www.kortrijk.be/bissegemplage
Gezien dit een woonerf is, mag er enkel geparkeerd worden in de daarvoor aangeduide zone = de 3 parkeerplekken.
In de rest van het woonerf kan je laden en lossen, maar niet parkeren.
Eind februari 2024 start Cnockaert Construct NV met de rioleringswerken en de herinrichting van de Driekerkenstraat en Jozef Verhaeghestraat. Deze werken verlopen in meerdere fasen en er wordt op twee plaatsen gestart in de Driekerkenstraat. Deze werken duren ongeveer 8 maanden. De bomen worden aangeplant in het eerstvolgende plantseizoen na de werken.
Maatregelen die ingrijpen op de circulatie van het verkeer, kunnen we doorrekenen in ons stedelijk verkeersmodel. Dit is een soort computerprogramma dat berekent waar het verkeer gaat rijden bij een circulatiewijziging. De informatie uit het verkeersmodel toonde aan dat de Driekerkenstraat door doorgaand verkeer werd gebruikt als alternatief voor de R8, door sluipverkeer dus. Door de halve knip wordt het (doorgaand) verkeer terug verplicht om de R8 te nemen. De berekeningen in het verkeersmodel tonen een duidelijke verschuiving van het verkeer uit de Driekerkenstraat naar de R8. Op de R8 tussen Marke richting Bissegem worden in de ochtendspits ongeveer 200 extra voertuigen verwacht. Dit is voor de R8 een stijging met slechts 10%. Dit zal niet leiden tot bijkomende vertragingen op de R8. Tijdens de voorbereidende werken aan de Overzetweg in december 2019 werd bevestigd dat er op de R8 geen bijkomende verkeersproblemen ontstonden.
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) van de Vlaamse Overheid werden betrokken bij het proces.
De Vlaamse Waterweg nv wil van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Om schepen met drie lagen containers door te laten, moeten bruggen een vrije doorvaarthoogte hebben van minstens 7 meter. De brug Bissegem-Marke was te laag en moest dus vernieuwd worden. De nieuwe brug is een stalen boogbrug van 80 meter lang en ongeveer 20 meter breed. Meer informatie hierover vindt u op www.kortrijk.be/leiebrug-bissegem.
De kosten die bespaard konden worden met het versmallen van de brug waren relatief beperkt. De kosten van de brug worden voornamelijk bepaald door de hoogte en draagkracht waarover hij moet beschikken. Omdat er nog altijd (vracht)wagens over moeten, zouden de te besparen kosten niet significant zijn tegenover de extra kosten, die gemaakt moesten worden voor het aanpassen van de plannen.
De brug kan bovendien gebruikt worden door onze veiligheidsdiensten ifv snelle interventies (o.a. brandweer).
Aanvankelijk was de knip op de brug gepland, maar vóór de brug was er geen keermogelijkheid en deze kon ook niet veilig gerealiseerd worden. Door de knip te verplaatsen tot over de brug was er wel een keermogelijkheid. Bovendien zijn garage Bartier en de (landbouw)bestemmingen aan de Wevelgemsevoetweg hierdoor bereikbaar vanuit beide rijrichtingen. Zo hoeven de grote vrachtwagens voor de garage en de landbouwvoertuigen niet door de Driekerkenstraat en langs de school.