In Kortrijk zijn er een aantal schoolstraten. In deze straten wordt de straat aan het begin en het einde van de schooldag tijdelijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Tijdens deze uren is de straat alleen toegankelijk te voet of met de fiets.
Kortrijkse schoolstraten
VBS Spes Nostra Kleuter en Lager en Spes Nostra secundair werkten samen om een experiment met de schoolstraat op te zetten. Van maandag 8 maart 2021 tot vrijdag 2 april 2021 werd er geëxperimenteerd met een schoolstraat in de Koffiestraat.
We vroegen via een digitale enquête naar de ervaringen van kinderen, ouders, leerkrachten en de buurt met het proefproject. De enquête werd 157 keer ingevuld, en 86% was voorstander om de schoolstraat permanent in te voeren.
Na de paasvakantie van 2021 werd de schoolstraat meteen voortgezet.
De huidige uren zijn:
- Maandag, dinsdag, donderdag: 8u10 tot 8u40 & 15u45 tot 16u15
- Woensdag: 8u10 tot 8u40 en 11u25 tot 11u55
-
Vrijdag: 8u10 tot 8u40 en 14u45 tot 15u15
Tijdens de week van de mobiliteit in 2016 werd er geëxperimenteerd met een schoolstraat in de Sint-Elooisdreef. De schoolstraat zorgde voor een rustige en aangename sfeer, en we merkten dat het experiment een positief effect had op de verkeersveiligheid rondom de school.
We vroegen kinderen, ouders, leerkrachten en buurtbewoners naar hun ervaringen met het proefproject. De enquête werd 304 keer ingevuld, en 85% was voorstander van een permanente schoolstraat.
Na de evaluatie werden de uren aangepast. De huidige uren zijn:
- Maandag, dinsdag, donderdag: 8u25 tot 8u40 & 15u50 tot 16u10
- Woensdag: 8u25 tot 8u40 en 11u40 tot 12u00
- Vrijdag: 8u25 tot 8u40 en 14u50 tot 15u10
Door werken op het schooldomein en Covid-19 had de school nood aan extra speelruimte. In juni 2020 werd een gedeelte van het Rodenburgplein volledig autovrij gemaakt zodat leerlingen ook gebruik konden maken van het groene plein om te spelen.
In september 2020 werd overgeschakeld naar een schoolstraat op proef. Samen kozen we meteen voor een lange proefperiode tot het einde van het schooljaar 2020-2021. Tussen 1 juni 2021 en 15 juni 2015 liep via kortrijk spreekt een digitale bevraging. Dit werd via de school kenbaar gemaakt aan de ouders en kereren en via bewonersbrief in de omgeving.
De evaluatie was positief maar bracht enkele aandachtspunten aan het licht die in april 2022 werden weggewerkt. Er werden markeringen aangebracht om het parkeren te structureren en het kruispunt met de Rodenburgstraat in te snoeren.
Watermolenwal - Vrije Basisschool Heule Watermolen
Het experiment met de schoolstraat liep van dinsdag 24 april 2017 t.e.m. vrijdag 5 mei 2017. Concreet sloot men het woonerf Watermolenwal af voor autoverkeer ter hoogte van de Izegemsestraat bij het begin en het einde van de schooldag. Men hanteerde volgende uren:
- MA DI DO: 8u10 tot 8u30 en 15u50 tot 16u10
- WO: 8u10 tot 8u30 en 11u25 tot 11u45
- VR: 8u10 tot 8u30 en 14u50 tot 15u10
De proefperiode werd op zich positief geëvalueerd. Alle partijen (kinderen, ouders en buurt) erkenden een merkbare verbetering van de verkeersveiligheid in de directe schoolomgeving tijdens het proefproject. De buurt vond het echter een stap te ver om de schoolstraat definitief in te voeren. Er zijn op het woonerf enkele handelszaken waarvoor
Daarom besliste de ouderraad om vanaf september 2017 een 'vrijwillige schoolstraat' in te voeren. De school vraagt expliciet aan de (groot)ouders om het woonerf niet meer op te rijden bij het brengen en ophalen van de kinderen. Men rekent dus op goodwill van ouders om, indien ze met de wagen komen, (parkeer)alternatieven te zoeken in de nabije omgeving. De vrijwillige schoolstraat werkt vrij goed. De school voorziet regelmatig een communicatie naar de ouders om hen te herinneren aan de vrijwillige schoolstraat.
Het proefproject met de schoolstraat was dus wel zinvol en een soort wake-up call voor ouders om hun individueel autogebruik rond de schoolpoort in vraag te stellen.
Vaak gestelde vragen
Een schoolstraat is een straat die bij het begin en einde va nde schooldag kortstondig wordt afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer. Op die momenten kan je er alleen te voet of met de fiets in.
Een schoolstraat heeft eigenlijk geen speciale inrichting. Aan de toegangen van de schoolstraat staat wel vaste signalisatie. Op het moment van de schoolstraat wordt de straat echter bijkomend afgesloten voor verkeer met een fysieke barrière.
Er kan een schoolstraat georganiseerd worden aan de schooltoegangen gelegen langs straatdelen zonder belangrijke verkeersfunctie of waarvoor een aanvaardbare alternatieve route beschikbaar is voor het doorgaande verkeer. Als je twijfelt of de straat hieraan voldoet, neem dan contact op.
Schoolstraat initiatieven moeten gedragen zijn en groeien van onderuit. Het initiatief komt dus steeds vanuit de school. Alle verschillende actoren vanuit de school kunnen het initiatief nemen. Leerkrachten, ouderraden, werkgroepen verkeer, directie, zorgcoördinatoren, ….
Als de schoolstraat actief is, dan is het verboden om de straat in te rijden ook voor wie een bestemming heeft in de schoolstraat. Uitrijden is echter wel toegestaan, maar enkel stapvoets. Fietsers en voetgangers mogen in en uit. De wegrijdende auto's zijn er te gast.
Er geldt een uitzondering op het inrijverbod voor hulp- en nutsdiensten.
De schoolstraat moet een antwoord bieden op de vastgestelde verkeersveiligheidsproblematiek en mag deze niet verschuiven naar een andere straat in de buurt. Daarom moet er in de ruime buurt steeds voldoende ruimte zijn om het parkeren op te vangen. Het gebruik van omliggende parkeerzones kan aangemoedigd worden door de organisatie van een wandelrij naar de parkeerzones.
Er zijn 3 grote stappen te nemen.
Voorbereiding en planning
De school neemt initiatief voor een overleg met de stad. Samen bespreken we de verkeersproblematiek en bekijken we of een schoolstraat een afdoende antwoord kan bieden. Als dat zo is bekijken we de praktische kant. Welke uren zijn gewenst? Waar kan de straat fysiek afgesloten worden? Het is daarbij belangrijk om zo veel mogelijk gegevens te verzamelen over de school.
- Schooluren
- Drukste breng en/of afhaal moment
- Schoolrijen
- Fietsstallingen
Meestal zijn meerdere overleggen nodig om alles goed te kunnen doorspreken.
Experimenteren
Nadat alles op een rijtjes is gezet, kan het experiment ingepland worden. Vooraf worden de buurt en de ouders ingelicht over de proef. De duurtijd van de proef wordt onderling besproken. We raden echter aan om minstens 2 weken proef te draaien.
Evalueren en beslissen
Na de proef volgt een evaluatie. De buurtbewoners, kinderen, ouders en leerkrachten moeten hun ervaringen kunnen meegeven. Dat gebeurd meestal met een bevraging.
Als de evaluatie positief is, kan de schoolstraat definitief worden ingevoerd.
Scholen van allerlei formaten komen in aanmerkingen. Een schoolstraat kan ter hoogte van kleuterscholen, lagere scholen of secundaire scholen.
Een schoolstraat zorgt dat rijdende wagens uit de straat worden geweerd. Zo ontstaat er meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De schoolomgeving wordt dus autovrijgemaakt en dat komt de verkeersveiligheid en luchtkwaliteit in de schoolomgeving ten goede.