Ontharden is het fysisch wegnemen van verharding op het terrein: het afbreken van een gebouw of het verwijderen van asfalt, zodat de bodem weer doorlaatbaar wordt (het regenwater kan terug infiltreren) en verschillende andere natuurlijke functies weer toelaat.
Verharde ruimte is ruimte die ingenomen wordt door bijvoorbeeld gebouwen, wegen, parkings, terrassen en opritten, die een aantal natuurlijke functies van niet-verharde ruimte verstoren.
Vlaanderen is één van de meest verharde gebieden van Europa. Vandaag is 16% van de oppervlakte verhard en als we zo doorgaan is dat in 2050 meer dan 20%. Zuid-West-Vlaanderen, waartoe onze stad behoort, doet het nog slechter en haalt 21%. Daardoor ontstaat ondermeer een groter risico, op overstromingen bij hevige regenval, minder waterinfiltratie in de bodem die bij hardnekkige droogte leidt tot watertekort, warmere steden, minder CO2-opslag door planten en de bodem en een verlies aan biodiversiteit.
De Vlaamse Overheid lanceerde de campagne ‘Vlaanderen breek uit!’ om haar steden en gemeenten aan te moedigen zoveel mogelijk te ontharden. Hiervoor stellen ze subsidies beschikbaar. Ook Kortrijk diende hiervoor een dossier in en werd geselecteerd. Ontharden zorgt voor meer ruimte voor natuur en voedselproductie, minder wateroverlast, koelere steden tijdens hittegolven, grotere biodiversiteit, gezondere lucht en een beter klimaat. Zo zetten we in op klimaatadaptatie en klimaatmitigatie, en zetten we een stap naar een klimaatrobuuster en leefbaarder Vlaanderen.
https://omgeving.vlaanderen.be/ontharden-parking-groeningelaan
Enerzijds om onze stad klimaatrobuuster te maken (zie voor meer duiding het antwoord op bovenstaande vraag), anderzijds om het ‘groen lint van de Kortrijkse binnenstad’ te versterken (as Begijnhofpark – Houtmarkt – Plein – Groeningekouter). Daarom geven we deze ruimte terug aan de buurt en realiseren we er een aantrekkelijke verblijfsplek.
Parking Veemarkt (gemiddeld 250 parkeerplaatsen overcapaciteit) kan de daling van het aantal bovengrondse plaatsen gemakkelijk opvangen. Het eerste uur parkeer je gratis. Meer info over parking Veemarkt vind je op www.parko.be/content/p-veemarkt.
De huidige parking bestaat uit 118 parkeerplaatsen. Die wordt nu gereduceerd tot 40 parkeerplaatsen. De parking zal bestaan uit Shop & Go-plaatsen, bewonersparkeren en plaatsen voor personen met een handicap. We streven er naar om ook in het definitieve ontwerp van deze openbare ruimte nog parkeerplaatsen te voorzien.
In de plaats van de parking voorzien we een nieuw park. Groen, rust en ontmoeting vormen de basis. We creëren op die manier extra zuurstof voor onze binnenstad. Tegelijk maken we met deze ingreep onze stad klimaatrobuuster (tegen hittegolven en wateroverlast).
Vanuit de Leeuw van Vlaanderenlaan kan je niet langer de bovengrondse parking bereiken met de wagen.
Je moet aanrijden via de rotonde Veemarkt.
Vanuit de Leeuw van Vlaanderenlaan kan je niet langer het Woonzorgcentrum Sint-Carolus en het Psychiatrisch Ziekenhuis van de Heilige Familie met de auto bereiken.
Je moet aanrijden via de rotonde Veemarkt en via de nieuwe doorgang over de parking naar je bestemming rijden.
Evenwel motiveren we zoveel mogelijk mensen gebruik te maken van de shop & go-plaatsen (halfuur gratis parkeren) ofwel gebruik te maken van de ondergrondse parking Veemarkt (eerste uur gratis parkeren).
Niet alleen verhogen we met deze ingreep de verkeersveiligheid voor ondermeer de 320 kinderen van de Sint-Jozefbasisschool, we voorzien ook extra zuurstof en ruimte voor ontmoeting. Iedereen zal kunnen genieten van deze nieuwe open ruimte. Daarnaast kan de buurt als het warm is, genieten van verkoeling in het aanwezige groen.
Het project is geraamd op 1.100.000 Euro excl. BTW.
De stad stelde een ontwerpteam aan om dit traject te regisseren. Bureau Cnockaert uit Wervik zal het definitieve ontwerp vorm geven.
Volgende timing wordt gehanteerd:
- Fase 1 (september 2020): Herschikking parking
- Fase 2 (september 2020 – zomer 2021): Start ontwerpend onderzoek
- Fase 3 (bouwverlof 2021): Voorontwerp
- Fase 4 (najaar 2021): Ontwerp
- Fase 5 (2022): uitvoering onthardingsproject
Ja. Parko voorziet een kwalitatieve buurtfietsenstalling. Tegen een kleine vergoeding kan je je fiets veilig opbergen in deze ruimte. Voor meer informatie en abonnementsformules verwijzen we je graag door naar www.parko.be.
Geruime tijd werd het park afgebakend met nadars. De nadars vielen vaak om en visueel was dit geen mooie aanblik. Om die reden zocht ontwerpbureau Cnockaert naar een tijdelijke en experimentele manier om het park kwalitatief en op een kindvriendelijke manier af te bakenen. Uitdaging bestond erin de veiligheid te verhogen van de gebruikers (veel schoolkinderen) en het park duidelijk te onderscheiden t.a.v. de drukke verkeersas R36. Het idee om netten te plaatsen is ontstaan door de bestaande bomen in te zetten als structureel element. De monumentale bomen worden op deze manier mee onderdeel van de omheining. Het ontwerpbureau koos voor een blauw kleur om dit met de nodige accenten onder de aandacht te stellen. Zo creëren we een omheining die het toekomstig park op een speelse en veilige manier afbakent en tegelijk bestand is tegen weer en wind. Het net blijft er minstens tot aan de effectieve herinrichting van de voormalige parking staan (na zomer 2022). Nadien wordt beslist of het geïntegreerd wordt in het definitieve ontwerp of dat er een andere kwalitatieve oplossing wordt voorzien.