Het is de ambitie van de stad Kortrijk om het historisch hart te versterken en de nodige uitstraling te geven. Om die reden gaan we naar een ontwerp van Michel Desvigne, de ontwerper van de verlaagde Leieboorden, ons historisch hart herinrichten.
We maken van de straatjes rond de Onze-Lieve-Vrouwekerk en het Begijnhof een idyllisch woonerf. Zo krijg je een speciale sfeer, zoals in het Patershol in Gent of Le Vieux Lille in Rijsel. Op die manier brengen we de verbinding tussen het winkelgebied, de Grote Markt en de verlaagde Leieboorden.
Binnen dit project gaat het over:
- De omgeving rondom de Onze-Lieve-Vrouwekerk
- Deken Zegerplein
- Begijnhofstraat
- Verbinding Grote Markt tot ingang Begijnhof
- Kapittelstraat
- Pieter de Cockelaerestraat
- Guido Gezellestraat (deel kant OLV-kerk)
- Groeningestraat tussen Bersacques Poortje en de Guido Gezellestraat
Omwille van andere werken in het stadscentrum en om de toegankelijkheid te verzekeren, voeren we deze werken in de Onze-Lieve-Vrouwestraat pas binnen enkele jaren uit.
Volgens de actuele raming (voorontwerpfase) gaat dit over een investering van ruim 2 miljoen euro.
Het project zet duidelijk in op meer groen. Met de afbraak van site St-Vincentius zetten we in op ontharding en komt er ruimte vrij voor groenaanleg. Rondom de kerk voorzien we extra bomen. Hierbij houden we rekening met de zichtlijnen op de kerk en andere historische gebouwen. De te kiezen boomsoorten moeten door hun bloei of herfstverkleuring zorgen voor een variatie doorheen de seizoenen. Dit zal bijdragen tot een levendiger karakter van het gebied. In de kleinere straten is er te weinig ruimte voor bomen. Daarom zetten we zoveel mogelijk in op gevelgroen.
Met een geveltuin breng je een stukje natuur in de stad. Zo’n geveltuintje fleurt niet alleen je huis, maar de hele straat op. Gevelgroen bevordert bovendien een goede gezondheid. Planten maken zuurstof aan en filteren fijn stof. Studies tonen aan dat een mooi uitgegroeide klimplant aan je gevel evenveel fijn stof kan opvangen als een gemiddelde laanboom. Geveltuintjes zorgen ook voor verkoeling tijdens de zomerhitte en stimuleren het sociaal contact.
Meer info: www.kortrijk.be/geveltuin
Interesse? Mail centrum@kortrijk.be met als mededeling ‘Geveltuin’ (samen met jouw adresgegevens). Wij nemen nadien contact met je op.
Naast het plaatsen van de geveltuintegel helpen we, in samenwerking met de Gevelgäng, de beste plantjes selecteren en voorzien we professionele klimhulp.
Dit gaat over de Begijnhofstraat en het Deken Zegerplein. In de OLV-straat en Groeningestraat is reeds een gescheiden stelsel aanwezig.
Vroeger werd hemelwater en afvalwater samen afgevoerd in een gemengde riolering. Omdat regenwater proper is, moet dit water niet gezuiverd worden. Het regenwater zorgt voor een extra belasting van de zuiveringsinstallatie. Het hemelwater verdunt bovendien ook het afvalwater waardoor de zuivering minder efficiënt kan gebeuren .
Ja, de Europese regelgeving legt een goede kwaliteit van de waterlopen op. Voor Vlaanderen werd dit vertaald in de Vlaamse milieuwetgeving, Vlarem II. Vlarem II verplicht ook de stad Kortrijk tot het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel bij de aanleg of heraanleg van rioleringen.
Als er een gescheiden rioolstelsel in je straat wordt gelegd en je woning niet afgekoppeld wordt, overtreed je bij elke lozing de wetgeving milieu. Als er rioleringswerken in jouw straat worden uitgevoerd, kan het dus noodzakelijk zijn dat je ook werken uitvoert op je privaat domein om het regenwater optimaal te scheiden van het vuil water en apart af te voeren naar de straatriolering. De stad voorziet een subsidie voor deze werken.
Als er afkoppelingswerken noodzakelijk zijn, komt de afkoppelingsdeskundige langs en zoekt naar de meest efficiënte oplossing om het afvalwater en regenwater te scheiden. Hij bepaalt ook het subsidiebedrag. Je ontvangt hierover nog een brief.
Het subsidiebedrag is afhankelijk van de aard (ondergrondse rioleringen, regenpijpen, ...) en de omvang (de lengte van de buizen) van de werken. De werken die in aanmerking komen voor subsidie en het bedrag van de subsidie worden jaarlijks vastgelegd door de gemeenteraad. De subsidie bedraagt maximum € 1000.
Vul na de afkoppelingswerken de subsidieaanvraag in. Bezorg ze samen met de nodige bewijsstukken aan de directie Ruimte van de stad.
Ga naar het onlineformulier voor particulieren.
De uitbetaling van de subsidie gebeurt meestal binnen de 3 maanden na het indienen van de subsidieaanvraag.
Subsidiereglement 2018 voor afkoppeling van hemelwater van woningen bij rioleringswerken
Meer informatie vind je op www.kortrijk.be/afkoppelen.
In eerste instantie zetten we met de afbraak van de gebouwen van St-Vincentius in op ontharding. Hierdoor komt ruimte vrij voor vergroening. Daarnaast worden onnodige paden en verhardingen maximaal vermeden.
Met extra bomen en geveltuinen creëren we mogelijkheden om water in de ondergrond te laten dringen.
Tenslotte zetten we meer dan vandaag in op het lokaal laten infiltreren van regenwater in de bodem. Zo wordt het regenwater vanaf de kerk, delen van het Begijnhof, de straten en woningen naar een ondergronds infiltratiesystemen gebracht.
Met al deze ingrepen blijft het regenwater maximaal ter plaatse, wat voor planten en bomen levensnoodzakelijk is. Zo wordt ook de grondwatertafel maximaal op peil gehouden.
De huidige rijrichtingen worden behouden. Tijdens de werken zelf kunnen tijdelijke wijzigingen van toepassing zijn.
Ja. Net zoals vandaag kan je met de wagen het gebied bereiken. Handelszaken, horeca en woningen blijven dus bereikbaar. Wel wordt doorgaand verkeer zoveel als mogelijk geweerd. De aanleg als woonerf moet doorgaand verkeer en sluipverkeer ontmoedigen.
Binnen een woonerf mogen de voetgangers en fietsers de volledige breedte van de openbare weg gebruiken. Binnen een woonerf is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur. Parkeren dient te gebeuren op de specifiek daarvoor voorziene plaatsen. Laden en lossen kan volgens het verkeersreglement.
Dit is volgens de wet ‘het onmiddellijk, nadat het voertuig tot stilstand is gebracht, bij voortduring inladen of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is’.
Het project voorziet fietsstallingen in de Begijnhofstraat, het Deken de Zegerplein en nabij de OLV-Kerk. In de Kapittelstraat en de Pieter de Cockelaerestraat is de straat te weinig breed voor fietsstallingen.
In de omgeving van de Onze-Lieve-Vrouwekerk worden er zitbanken voorzien. Daarnaast kan de historische muur rondom de kerk en de verbinding tegen het begijnhof ook als zitelement gebruikt worden.
In het gebied blijven parkeerplaatsen voor mensen met een handicap voorzien. Omdat de smalle straten geen grote capaciteit toelaten, wordt in eerste instantie ingezet op parkeerplaatsen voor bewoners, handelszaken (P30) en mensen met een handicap. In de Begijnhofstraat blijven 2 parkeerplaatsen behouden. Op het Deken de Zegerplein en nabij de kerk voorzien we 4 plaatsen.
Algemene info over parkeren: www.kortrijk.be/parkeren
Er wordt een kwalitatieve oplossing in de nabijheid gezocht. Info volgt.
De uitvoering van de werken kan op dit vlak een aantal ongemakken opleveren. Eens de aannemer en de fasering gekend, is volgt meer nieuws over de praktische organisatie van de werf. Het is mogelijk dat op bepaalde momenten jouw garage niet bereikbaar zal zijn met de wagen. We bekijken dan samen met jou welke oplossing mogelijk is. Met de aannemer maken we de nodige afspraken zodat jouw woning ten allen tijde te voet bereikbaar blijft.
De materialen zullen maximaal aansluiten bij deze van de verlaagde Leieboorden en de omgeving van de Grote Markt. We maken overwegend gebruik van graniet. Het kleinschalige en kwalitatieve materiaal benadrukt het historische karakter. We voorzien verschillende afwerkingsvormen, met altijd vlakke comfortzones voor wandelaars, rolstoelgebruikers, kinderwagens, … Voor de rijstroken voor wagens gebruiken we een ruwere afwerking.
In de projectzone voorzien we nieuwe LED-straatverlichting. De armaturen worden maximaal geïntegreerd in de historische context. De straatverlichting moet mee het unieke karakter en sfeer van deze omgeving versterken.
Aansluitend op dit project voorzien we monumentverlichting voor de OLV-kerk.
We maken van de straatjes rond de Onze-Lieve-Vrouwekerk en het Begijnhof een idyllisch woonerf. Zo krijg je een speciale sfeer, zoals in het Patershol in Gent of Le Vieux Lille in Rijsel. Met de heraanleg versterken we de verbinding tussen het winkelgebied, de Grote Markt en de verlaagde Leieboorden. De opwaardering van het gebied moet bijdragen tot een verhoogde aantrekkingskracht met meer passanten. Terrasruimtes worden op een kwalitatieve manier geïntegreerd in de omgevingsaanleg rond de OLV-kerk en de Begijnhofstraat.
Bij de opmaak van de plannen wordt een adviesgroep en een gespecialiseerd adviesbureau geconsulteerd inzake blindengeleiding, rolstoelvriendelijkheid, … Zo voorzien we bijvoorbeeld geleidingsgoten, comfortstroken in vlakke materialen, …
Het standbeeld van Guide Gezelle wordt verplaatst in de zichtlijn vanaf de Guido Gezellestraat. Zo krijgt het standbeeld een prominentere plek in het straatbeeld en wordt het standbeeld meer onderdeel van de wandelroute tussen de Leieboorden en het Begijnhofpark.
Het standbeeld ‘De Jeugd’ verhuist naar een plek nabij de Artillerietoren. Het standbeeld wordt zo onderdeel van het nieuwe unieke zicht op de achterzijde van de kerk.
Bij archeologische opgravingen enkele jaren terug, werd een deeltje van de oude burchtmuur blootgelegd. Binnen de nieuwe aanleg blijft de muur behouden en krijgt deze een prominente plaats in de sobere omgevingsaanleg.
Met de afbraak van de gebouwen van St-Vincentius zal het andere deel van de historische muur tussen de Artillerietoren en de Groeningestraat zichtbaar worden. De totale lengte van waar de muur zichtbaar is, zal hiermee verdubbelen ten opzichte van vandaag.
Bij het blootleggen van de oude muur in de jaren ’90, werd een bewarende toplaag in grijze natuursteen aangebracht op de historische muur. Met de heraanleg worden de historisch correcte materialen toegepast. Aan de zijkant wordt de bestaande Doornikse steen bewaard en gerestaureerd. Aan de bovenzijde wordt een groot formaat aan rode baksteen toegepast. Hiermee krijgt de muur haar originele materiaalsoorten terug.