Inschrijven als Stadsartiest 2025

Wat zijn stadsartiesten?

Het project Stadsartiesten brengt Kortrijks artistiek talent in contact met de vele organisatoren van straat- en buurtfeesten op Kortrijks grondgebied. 

Kortrijkse organisatoren van straat- en buurtfeesten kunnen via Stadsartiesten één maal per werkjaar een door de stad betaald kwaliteitsvol live optreden of animatie boeken op hun straat- of buurtinitiatief. Op die manier wil stad Kortrijk een culturele boost geven aan straat-, buurt- en dorpsinitiatieven en tegemoetkomen aan de vraag naar extra speelkansen voor artistiek talent.

De periode om jou als artiest kandidaat te stellen loopt van 18 november tot 26 januari 2025.

Waarom als artiest deelnemen?

Kortrijkse artiesten die worden opgenomen in de artiestenselectie krijgen een mooi promotieplatform aangeboden. Hiermee kunnen ze hun act onder de aandacht van potentiële concertorganisatoren brengen en de speelkansen vergroten. De Stadsartiesten worden gebundeld in een breed verspreide online en papieren gids

Wie kan een aanvraag indienen?

Kortrijkse artiesten of performers uit de meest uiteenlopende genres kunnen een aanvraag indienen.

We zoeken creatievelingen in muziek (van klassiek tot rock), dans, dj, straattheater, kinderanimatie, circus, cabaret die zich willen engageren om hun act te brengen op straat- en buurtfeesten tussen 1 april 2025 en 31 maart 2027, en een aantoonbare link hebben met Kortrijk via wonen, werk of studies. De artiestenselectie die nu wordt samengesteld loopt voor een periode van twee jaar. 

Hoe gebeurt de inschrijving?

Inschrijven voor de artiestenselectie gebeurt via het online inschrijvingsformulier onderaan op deze pagina terug te vinden. 

Muzikanten vragen we minstens drie geluidsfragmenten te bezorgen. Alle indieners bezorgen twee youtube- of vimeolinks met beeldfragmenten van enkele minuten van een optreden, repetitie of promotrailer. 

Na het verzenden van het inschrijvingsformulier, krijg je een bevestiging in je mailbox via een kopie van je inschrijving. Zo weet je dat je effectief ook bent ingeschreven.

Wat gebeurt na de inschrijving?

Na afloop van de inschrijvingsperiode worden alle inschrijvingen bezorgd aan een jury die goed vertrouwd is met de Kortrijkse cultuurwereld en ervaring heeft met laagdrempelige evenementen die door de inwoners van Kortrijk zelf worden georganiseerd. De jury neemt ruimschoots de tijd om de teksten en fragmenten te bekijken en te beluisteren om daarna gezamenlijk te beslissen welke acts kunnen opgenomen worden in de Stadsartiestengids. Nadien wordt het juryverslag voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen ter bekrachtiging.

De artiesten krijgen begin maart 2025 bericht of ze al dan niet opgenomen worden in de gids.

Stadsartiestengids

De artiestenselectie wordt elk jaar gebundeld in een gids die breed verspreid wordt, ook buiten het circuit van klassieke organisatoren van straat-, buurt- en dorpsfeesten. De gids wordt uitgegeven in de vorm van een mooi boekje en verschijnt daarnaast nog op een online platform, waar potentiële organisatoren makkelijk door alle acts kunnen scrollen en video- en audiofragmenten kunnen bekijken en beluisteren.

Hoe kun je geboekt worden via Stadsartiesten?

Geïnteresseerde organisatoren nemen rechtstreeks contact op met de artiesten om hen te boeken.

Let wel: Stadsartiesten is geen boekingskantoor. We staan in voor de uitgave en verspreiding van de Stadsartiestengids en betaling van de geboekte artiesten. Alle praktische afspraken in verband met het optreden worden tussen de organisator en de artiest gemaakt. 

Hoeveel bedraagt de vergoeding voor een act van Stadsartiesten?

De vergoeding van de artiest is afhankelijk van de grootte van de optredende groep:

  • € 120 = individueel optreden
  • € 240 = tot en met 4 groepsleden
  • € 360 = vanaf 5 groepsleden

Kortrijkse organisatoren van straat-, buurt- en dorpsfeesten kunnen via Stadsartiesten één keer per jaar een beroep doen op een waardebon waarmee de stad instaat voor de vergoeding van de artiest. Voor die bon wordt een prestatie van een uur verwacht, eventueel op te delen in kortere acts.

Het is de bedoeling dat extra kosten voor de organisatoren worden vermeden. Als er toch een supplement wordt gevraagd voor een geluidsinstallatie of een andere meerkost, moet dit op voorhand heel duidelijk met de organisator worden afgesproken zodat die niet voor verrassingen komt te staan.

Als artiest hou je er dus best rekening mee dat je te maken hebt met organisatoren die minder vertrouwd zijn met wat er allemaal komt kijken bij een optreden. Als je geboekt wordt, neem je dus best voldoende tijd om alles te overlopen, na te gaan of je wel de geschikte act bent voor het soort evenement dat gepland is, en om uit te zoeken of de praktische omstandigheden jouw optreden tot zijn recht laat komen.

Heb je nog vragen?

Stel ze per mail via stadsartiesten@kortrijk.be of bel 0498 90 91 35.

Inschrijvingsformulier Stadsartiesten 2025

Let op: het opladen van een foto is verplicht. Als je geen foto oplaadt, dan wordt je inschrijving niet verzonden. 

Als je alles correct hebt ingevuld, krijg je na het inzenden van het formulier een kopie ervan in je mailbox. Zo weet je zeker dat wij je inschrijving goed ontvangen hebben. 

Contactpersoon
Persoon die optreedt als contactpersoon en alle communicatie in verband met Stadsartiesten ontvangt.
Info artiest
Info over het ontstaan van de band, vermelding van eventuele podiumervaring,...
Genres
Kopieer hier de facebook/instagram/websitelinken van de artiest. 
Info act
Act duurt minstens een uur
Plaats hier de link naar geluids- of beeldfragmenten (soundcloud, youtube, vimeo) van optredens of repetities.

Muzikanten vragen we minstens 3 geluidsfragmenten te bezorgen. Alle indieners bezorgen twee youtube- of vimeolinks met beeldfragmenten van enkele minuten van een optreden, repetitie of promotrailer. 
Laad hier een foto op geschikt voor publicatie in de artiestengids (hoge resolutie). 
Slechts één bestand.
64 MB limiet.
Toegestane types: gif, jpg, png, svg.
Technische info
Beschrijf bepaalde technische of praktische verwachtingen die er zijn voor de organisator (speelruimte, ondergrond, geluidsinstallatie,...).

Beschrijf de eventuele technische mogelijkheden die je zelf ter beschikking hebt als artiest (die de organisator dus zelf niet dient in te huren - vb. eigen geluidsinstallatie). *Stadsartiesten met een eigen geluidsinstallatie, krijgen een label in de gids.
Laad hier de technische fiche voor een optreden op. 
Slechts één bestand.
64 MB limiet.
Toegestane types: gif, jpg, png, bmp, eps, tif, pict, psd, txt, rtf, html, odf, pdf, doc, docx, ppt, pptx, xls, xlsx, xml, avi, mov, mp3, ogg, wav, bz2, dmg, gz, jar, rar, sit, svg, tar, zip.
Financiele vergoeding
De vergoeding door de stad van de artiest is afhankelijk van de grootte van de optredende groep. Er zijn drie standaardtarieven.
individueel optreden
tot en met 4 groepsleden
vanaf 5 groepsleden
Valt niet binnen een van deze drie opties. Er wordt een supplement of meerkost gevraagd.

*Stadsartiesten die tegen één van de standaardtarieven optreden (zonder enige meerkost) krijgen een label in de gids. Zij krijgen ook de meeste speelkansen. 
Het is sowieso de bedoeling dat extra kosten voor de organisator worden vermeden. Als er toch een supplement of meerkost wordt gevraagd, moet dit op voorhand heel duidelijk met de organisator worden afgesproken zodat die niet voor verrassingen komt te staan. vb. van meerkost: omdat optreden langer duurt of omwille van andere productionele/technische kosten.