Op samenspeelplekken zoeken we de balans tussen veiligheid en uitdaging. Die balans is voor ieder kind anders. 100% toegankelijk voor iedereen is niet mogelijk én niet wenselijk. 100% welkom en 100% inclusieve speelwaarden is wel mogelijk én noodzakelijk. Door het werken aan de 4 inclusieve speelwaarden bieden we speelkansen aan alle kinderen en jongeren:

 

FYSIEKE & MOTORISCHE SPEELWAARDE SOCIALE SPEELWAARDE
  • Actief
  • Uitdaging zoeken
  • Uitgedaagd worden met de kans om beter te worden
  • Omgeving ontdekken
  • Met risico omgaan & leren inschatten
  • van makkelijk naar moeilijk
  • Leren omgaan met omgeving & andere mensen
  • Kans om zittend & liggend te spelen
  • Hetzelfde spelen op een ander niveau
  • Leren respecteren
ZINTUIGELIJKE SPEELWAARDE RUSTGEVENDE SPEELWAARDE
  • Esthetiek van de natuur
  • Gevoel van materialen
  • Genieten van geluiden
  • Natuur gebruiken voor creatie
  • Fantasieprikkelend
  • Creatief spel
  • Kalmte 
  • Rust
  • Prikkelarm

 

Deze factoren zijn niet zomaar meetbaar. Of een speelaanleiding bespeelbaar is voor een kind hangt af van heel veel verschillende factoren nl leeftijd, ervaring, mogelijkheden, alleen of samen met vriendje(s), interesses, de verhouding van en met andere kinderen en de begeleidershouding van de ouder of begeleider. 

 

Verhogen van de speelwaarde

speelpleintjes

We kunnen de speelwaarde van het volledige terrein nog verhogen, als we rekening kunnen houden met enkele randvoorzieningen. Een toilet, een verzorgingsruimte, meubilair,… verhogen het comfort en verlengen de speeltijd van de kinderen.

Het engagement en de houding van de begeleiders is kan verhoogd worden door de kinderen te betrekken in ee spel, door iets mee te nemen naar het speelplein waardoor het net iets leuker wordt, door in te spelen op de kwaliteiten van het kind en door het kind aan te moedigen. 

Plezier in een publieke ruimte betekent ook vaak dat je hier anderen ontmoet. Onbezorgd meespelen met leeftijdsgenoten, uitgedaagd worden en gestimuleerd worden, verlegt de grenzen. Interactie en samenspel zorgt voor een maximale inclusie van de verschillende spelende kinderen. 

Speelpleinwerking Wasper zomer 2019 kinderen

Hierbij is dan natuurlijk ook belangrijk dat we faciliteren:

  • Strategische zitplaatsen voor begeleiders
  • Niveauverschillen en hulpjes via ‘stapsteentjes en handvaten’ (letterlijk en figuurlijk)
  • Ondersteunen en begeleiden (letterlijk via leunmogelijkheden, transfers en begeleidende touwen, maar ook figuurlijk begeleiders activeren om mee te spelen)
  • Waar nodig en mogelijk aangepaste materialen om samen te kunnen spelen
  • Aanbieden van veilige zones (afgesloten of afgescheiden speelzones, aparte speelzones)