Marlies Coopman valt met de deur in huis. “Die omruilvoordelen lopen echt wel goed!”. Sinds een half jaar experimenteert ze met de UiTPAS omruilvoordelen. Duotickets worden omgeruild door zowel trouwe Budascoopgangers als door nieuwe bezoekers. We zijn benieuwd naar de eerste bevindingen, en vooral welke voordelen kunstencentrum BUDA ziet.
De meesten onder ons ploeteren wat rond tijdens de zoektocht naar een eerste fijne job maar Marlies had die snel te pakken. Haar eerste sollicitatie was meteen raak. Ze mocht aan de slag als onthaal- en communicatiemedewerker bij kunstencentrum BUDA. Twee jaar later werd ze communicatieverantwoordelijke.
“Ik ben van Hulste en kende kunstencentrum BUDA door de bioscoop, en door een schoolproject rond cinema dat we hier ooit hadden. Ik had echt geluk dat de vacature hier net open kwam en ik ben gesprongen!”
Kunstencentrum BUDA is trotse UiTPAS partner en vindt het belangrijk om niet alleen een zo groot mogelijk maar ook een zo divers mogelijk publiek aan te trekken. “UiTPAS is een goed middel om de financiële drempels te verlagen. Onze intentie is dat iedereen die wil komen, ons aanbod moet kennen en het ook financieel moet kunnen opbrengen om te komen.”
“Ons aanbod hoeft niet voor iedereen te zijn, maar iedereen die interesse heeft moet de mogelijkheid hebben om te komen”
Naast een filmprogramma heeft kunstencentrum BUDA ook een podium aanbod. “Ons podiumaanbod is misschien iets minder ‘voor iedereen’, en dat is OK. Niet elke voorstelling moet iedereen aanspreken. Maar iedereen die interesse heeft moet de mogelijkheid hebben om te komen.”
Een inclusief huis
Kunstencentrum BUDA vindt het belangrijk om zo inclusief mogelijk te zijn. Niet alleen een divers aanbod op het podium, maar ook een divers publiek. “Je mag een internationaal of gekleurd gezelschap op het podium zetten, maar ook het publiek moet even divers zijn. We zijn nog niet waar we willen zijn maar merken dat we al heel wat stappen hebben gezet.”
Marlies is bescheiden want heel wat andere kunsthuizen vinden dat ze hier pionieren op vlak van inclusie. Zinnema uit Brussel kwam onlangs nog op bezoek om te kijken hoe het in Kortrijk wordt aangepakt. Ook buitenlandse centra komen hier een kijkje nemen. “Die uitwisseling is altijd interessant, wij gaan ook soms elders op bezoek om inspiratie op te doen.”
Met UiTPAS bereikt kunstencentrum BUDA een specifieke doelgroep. Via organisaties voor mensen in armoede zoals A’kzie probeert Budascoop onder meer hun aanbod voor kinderen - de Cinemaatjes – te verspreiden. “Met Cinemaatjes willen we de creativiteit van kinderen stimuleren. Ons doel is vooral om toffe film te brengen met een maatschappelijk thema. Het spelen en knutselen voor en na de film is even belangrijk.”
UiTPAS omruilvoordelen? Gewoon proberen!
Het zakje snoep als omruilvoordeel blijft een populaire klassieker. Sinds een aantal maanden maakt Marlies ook voor filmtickets gebruik van de omruilvoordelen en van de segmentatiemailing. “Vooral het gebruik van die mailings is voor ons de grootste win. Ook al worden de tickets niet altijd allemaal omgeruild, die mailings zorgen ervoor dat mensen ons leren kennen. Het UiTPAS kansentarief wordt er ook nog eens vermeld en ook dat is belangrijk.”
De pashouders die de voordelen omruilen verschillen. “Soms zien we de trouwe bioscoopgangers omruilen, een andere keer zien we nieuwe namen. Het is niet altijd te voorspellen maar we proberen in onze omruilvoordelen af te wisselen tussen echt populaire films en dan eerder wat onbekendere cinema.” Het bepalen van het segment laat Marlies meestal aan Zuidwest zelf over, die het mailingbestand beheert en de kennis in huis heeft over de ideale omvang en samenstelling van het segment.
“Die segmentatiemailing is voor ons de grootste win.”
”Na een jaar zal worden geëvalueerd hoe de omruilvoordelen het best worden ingezet. “Als ik een tip zou mogen geven aan andere UiTPASpartners, probeer het gewoon eens uit. Het is supergemakkelijk, de workload zal echt niet afschrikken.” Het hoeft niet altijd iets te kosten, soms is een aantal tickets die op overschot zijn of een extra drankje na de film genoeg om je publiek te engageren.
Zijn er dan nog werkpunten, want het lijkt allemaal supervlot te gaan in kunstencentrum BUDA. “We merken dat veel mensen nog niet gewend zijn dat ze veel kunnen doen met hun punten. Soms helpt het om er proactief naar te vragen of ze punten willen omruilen. We doen ook mee met de campagne Oktober UiTPASmaand van Zuidwest, en blijkbaar zullen er meer dan 100 omruilvoordelen in Kortrijk en regio in de kijker staan. We geloven dat dit echt een groot verschil zal maken en hopen dat meer UiTPAS partners permanent aan de slag gaan met de omruilvoordelen!”