Van 29 juni tot 6 oktober staat Kortrijk in het teken van hedendaagse kunst met de derde editie van de Triënnale Kortrijk. Deze week is de Japanse kunstenaar Motoi Yamamoto op bezoek om een installatie te maken voor de voormalige kapel van de Ongeschoeide Karmelietessen. Het poëtische zoutlabyrinth sluit aan bij het thema After Paradise en refereert naar de cyclus van leven en dood. De kunstenaar nodigt het publiek uit om gezamenlijk de installatie te vernietigen op het einde van de Triënnale, waarna de zoutkorrels terug naar zee worden gebracht.
Motoi Yamamoto
Motoi Yamamoto werd in 1966 in Onomichi in Japan geboren. In 1995 werd Yamamoto getroffen door het tragisch verlies van zijn jongere zus die overleed aan de gevolgen van een hersentumor. Deze gebeurtenis zette hem aan om niet langer te schilderen en om zich volledig over te geven aan monumentale installatoire werken met zout als medium.
Schilderen met Zout
Yamamoto gebruikt zout als metafoor voor de kwetsbaarheid van het leven, maar ook als middel om herinneringen te bewaren. Zijn zoutlabyrinten zijn poëtische getuigenissen van de cyclus van leven en dood. In Japan wordt zout sinds de oudheid in verband gebracht met Shinto-rituelen van zuivering, bescherming en overgang naar het hiernamaals. Overal ter wereld komt het zout voor in ceremonies die verband houden met de cyclus van leven en dood. Ook bij ons wordt zout gebruikt tijdens het sacrament van de doop. Voor Yamamoto staat zijn artistieke creatie gelijk aan het in stand houden van de herinneringen aan zijn dierbaren die te vroeg zijn gestorven.
Zijn monumentale, locatie-specifieke installaties fascineren door hun technisch meesterschap, hun spirituele en meditatieve dimensie. Anderzijds hebben de werken ook iets kwetsbaars en vluchtigs. De kortstondige ‘frisheid’ van zout als medium voor een artistieke installatie roept de kwetsbaarheid en vergankelijkheid van het leven op. Zout is een onstabiel medium dat afhankelijk is van de geringste tocht of schommeling in luchtvochtigheid. Achter de schijnbare eenvoud van de geometrische patronen schuilt een zowel fysiek als mentaal moeizaam proces. Het eenzame ritueel is dan ook een integraal onderdeel van Yamamoto’s artistieke praktijk.
Op 6 oktober, aan het einde van de tentoonstelling ‘After Paradise’, nodigt de kunstenaar het publiek uit om gezamenlijk de installatie te vernietigen, waarna de korrels terug naar zee worden gebracht. Deze daad kan worden gezien als een voltooiing van de cyclus.
Kapel van de ongeschoeide Karmelietessen
Voor deze installatie koos Yamamoto, in overleg met het Triënnaleteam, de kapel van de ongeschoeide Karmelietessen gelegen aan de Grote Kring in Kortrijk. Deze kapel werd opgetrokken tussen 1715 en 1719 en werd in 1894 van een nieuwe gevel voorzien. Het interieur is opgetrokken in een sobere barokstijl met een vloer van witte en zwarte marmer en een orgeltribune, waardoor een interessant discours kan ontstaan tussen deze erfgoedlocatie en het werk van de kunstenaar.
Meer info
Triënnale Kortrijk 2024 vindt plaats van 29 juni tot en met 6 oktober 2024 op 14 verschillende erfgoedlocaties in de binnenstad van Kortrijk en wordt gecureerd door Patrick Ronse (Be-Part, Platform voor actuele kunst, Kortrijk - Waregem) en Hilde Teerlinck (Han Nefkens Foundation, Barcelona & curator Belgisch Paviljoen Biënnale Venetië 2022). Zij nodigden voor deze derde editie een twintigtal nationale en internationale kunstenaars uit om op verschillende binnen- en buitenlocaties in het centrum van de stad hedendaagse kunstinstallaties te installeren.
After Paradise 29.06 - 06.10.2024 | Triënnale Kortrijk (triennalekortrijk.be)