"Wij willen mensen laten lachen tijdens het gamen"

Gepubliceerd op Woensdag 24 januari 2024
Gilles

We horen en lezen het wel vaker: Kortrijk is een Europese kweekvijver voor toptalent in de game-industrie. Ook Gilles Vancoillie (29) en Seppe Roelandt (25) bouwen met MoonMonster Studios aan hun droom: een internationale topgame maken.

DAE Studios

Gilles (foto) en zijn collega’s van MoonMonster Studios werken vanuit Hangar K op Kortrijk Weide. Dat is niet toevallig. Vlakbij vind je de campus van Howest waar je de opleiding Digital Arts and Entertainment (DAE) kan volgen: volgens kenners de beste gameopleiding ter wereld. Gilles  startte zijn studies nochtans ergens anders: “Ik heb een diploma Toegepaste Economische Wetenschappen (TEW) op zak, maar ik had mijn twijfels over een carrière in die sector.”

“Zoals veel jonge mensen hield ik van gamen. Die passie was zo groot dat ik besloot om de bachelor DAE te volgen. Zo ging de bal aan het rollen. In mijn derde jaar kwam ik in Hangar K terecht voor een stage bij DAE Studios. Dat is een zogeheten ‘incubator’ voor jonge gameontwikkelaars. Je krijgt er ondersteuning van experten, leert hoe je investeerders aantrekt …”

Eerste stapjes

“In 2019 gingen Seppe en ik van start met ons eigen bedrijf: MoonMonster Studios. We wilden graag verder werken aan een game, waaraan we begonnen waren tijdens onze studies. Het zou iets worden in de stijl van Super Mario Bros. Maar volgens experten zat er niet veel potentieel in dat genre. We moesten het dus over een andere boeg gooien. Bovendien moest er geld in het laatje komen.” “Daarom begonnen we opdrachten aan te nemen van andere bedrijven. We ontwikkelden bijvoorbeeld games in virtual reality (VR) voor Colruyt om nieuwe werknemers aan te trekken en voor Fluvius om personeel op te leiden. En wie vorige zomer in Kortrijk de Riddertocht van Gezinssport Vlaanderen afstapte met zijn smartphone of tablet … Die was van ons!”

Space Control

“Als echte gameliefhebber droom je natuurlijk van je eigen game. Tijdens de coronapandemie stelden we onszelf de vraag: wat willen we nu eigenlijk zelf? We werkten een concept uit met als basis: humor, cartoons en aliens. Echt iets voor fans van Futurama en Rick & Morty dus! Onze game heet Space Control en zal bestaan uit verschillende afleveringen of levels. Het wordt een VR-game die je over een jaar of twee hopelijk zal kunnen spelen via de VR-headset van Meta of op je Playstation.”

“Elk jaar worden wereldwijd meer dan 12.000 nieuwe games uitgebracht. In de game-industrie bestaat er geen lokale markt. Je moet meteen tot de internationale top behoren als je succesvol wil zijn. Wij hopen met Space Control een recept gevonden te hebben waarmee we opvallen tussen de rest. Ons hoofddoel is mensen aan het lachen brengen tijdens het gamen. Humor is meestal een extra laagje dat achteraf aan een game wordt toegevoegd. Bij ons is dat het uitgangspunt.”

Taakverdeling

“MoonMonster is intussen gegroeid tot een team van vijf. Seppe en Brian zijn onze programmeurs en Joran en Lina zijn onze artiesten. Ik ben de creative director, maar in de praktijk doen we alles zoveel mogelijk samen. Zelf hou ik nog altijd enorm van het coderen, maar daar blijft steeds minder tijd voor over. Ik hou me nu vaak bezig met de financiële kant: onderhandelen met investeerders, budgetten beheren … Zo komt mijn diploma TEW toch nog van pas!”

Moonmonster

Meer nieuws uit het stadsmagazine