Heb jij een uniek concept voor ogen en een speciale locatie die voor jou geschikt lijkt voor tijdelijke horeca uitbating? En wil je de uitdaging aangaan om wie weet dan toch op een later tijdstip in Kortrijk een pand voor vaste uitbating te betrekken?
Stadsvisie
We zijn trots op de Kortrijkse drive, ondernemerschap en creativiteit die onze stad doet bloeien.
Wel willen er over waken dat tijdelijke initiatieven zich aan dezelfde spelregels houden als de vaste spelers. Goede afspraken maken goede vrienden, dus stelden we in overleg met zowel de vaste als de tijdelijke horeca een gentlemen’s agreement op met 6 concrete afspraken.
Elke tijdelijke horecazaak wordt geacht om zich aan de Kortrijkse horeca afspraken te houden.
Jouw tijdelijke uitbating in Kortrijk
Heb je een locatie en plan van opbouw voor ogen? Maak dan eerst een afspraak met de dienst Bouwen, Milieu en Wonen.
Eerst wordt de functie van de locatie gecheckt. Dan pas kan je werkelijk vooruit kijken.
- Indien je in een pand met horecafunctie intrekt, volg je verder de regelgeving die voor iedere horeca zaak van toepassing is. à Lees punt 2
- Indien je locatie geen bestaande horecafunctie heeft, wordt nagegaan of er een wettelijke afwijking mogelijk is voor tijdelijke uitbating. Lees punt 1 & 2
1. De stad heeft een charter opgemaakt samen met de horeca, die van toepassing is voor tijdelijke horecazaken.
a. Jouw project dient aan deze voorwaarden te voldoen. Lees het charter hier na.
b. Volg deze praktische stappen:
i. Dien jouw project in via het evenementenloket met korte omschrijving van het concept, doelgroep, periode, locatie, openingsdagen/uren, plan van de locatie, commerciële capaciteit: https://evenementen.kortrijk.be/
ii. Je wordt uitgenodigd op een overleg met de betrokken diensten over o.a. veiligheid, bereikbaarheid, parking, security.
iii. Jouw project wordt, inclusief de adviezen uit dit overleg, voorgelegd ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen.
c. Tijdens de opening van de uitbating waak je als ondernemer op de gemaakte afspraken en stuur je bij waar nodig. Vanuit externe instanties kan bij hinder gevraagd worden naar nieuwe afspraken.
d. Na het seizoen maken we een gezamenlijke evaluatie op.
2. De regelgeving is van toepassing voor zowel de tijdelijke als vaste horeca ondernemingen:
a. Schrijf je onderneming én vestiging van de tijdelijke uitbating in met de juiste activiteiten in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
b. Jouw drankvergunning vraag je aan bij de stad: drankvergunning.
c. Zorg ook dat je in orde bent met de overig wettelijke bepalingen voor het uitbaten van een horecazaak, zoals FAVV, Sabam en billijke vergoedingen, verzekeringen... Neem zeker eens de startersbrochure van Horeca Vlaanderen door.