De Kortrijkse brugfiguren onderwijs verrichten al zo’n 6 jaar nuttig werk. Ze vormen de brug tussen enerzijds het gezin en het kind en anderzijds de juiste sociale voorzieningen en diensten. In die tijd konden ze zo’n 17 500 hulpvragen beantwoorden, goed voor meer dan 1 500 gezinnen en meer dan 4 000 kinderen. Het aantal hulpvragen blijft bovendien steeds stijgen.
Momenteel zijn er 7 scholen die een vaste brugfiguur hebben. Nog eens 24 andere scholen kunnen een beroep doen op een mobiele brugfiguur. Dat maakt dat er in totaal 9 brugfiguren werkzaam zijn in het kleuter- en basisonderwijs. SIEN. sprak met 4 van hen: An, Emma, Marie en Nele.
Ouders ondersteunen
“We zijn er om ouders te ondersteunen en naar de juiste diensten te leiden. Ouders kloppen voor allerlei zaken aan bij ons. Heel wat vragen hebben te maken met financiële zorgen, de school, vrije tijd, opvoeding, moeilijkheden om een geschikte woning te vinden, werk vinden, … Wij helpen de ouders om hun weg te vinden in wat er allemaal mogelijk is. Soms zijn de mogelijkheden onbekend, is er schaamte of spelen taalproblemen een rol.
Vaak betreft het hulp bij praktische zaken. Waar kan ik een fietscursus of een cursus Nederlands volgen? Hoe kan ik digitaal inschrijven voor een opleiding? Waar kan mijn kind logopedie volgen? Hoe ga ik als ouder om met een mondig kind? Na een tijdje volgen er soms diepere vragen en komt ook het psychisch welbevinden aan bod. Sommige ouders komen uit een ander land waar het er veel slechter aan toe ging. Dat kan mentaal sporen nalaten.”
Mensen versterken
“De kern van onze werking is om mensen te versterken. Wanneer ouders sterker worden, verbetert ook de onderwijssituatie van hun kind. Dat is vaak een werk van lange adem. Onze begeleiding kan meerdere jaren duren. Je ziet hoe mensen stap voor stap evolueren. Zoiets doet enorm veel plezier. Denk maar aan een moeder die plots werk vindt doordat ze Nederlands geleerd heeft. Door een fietscursus te volgen, is ze ook mobieler geworden.
In een ideale wereld zou je jezelf op de duur overbodig maken. In de praktijk werkt het anders. Je blijft altijd een aanspreekpunt, waar de mensen hun verhaal kwijt kunnen. Sommige gezinnen zitten echt in je hart. Het is moeilijk om hen helemaal los te laten. Bovendien komen er steeds nieuwe hulpvragen bij.”
Scholen bewust maken
“Een ander deel van onze job is om scholen bewust te maken van de problemen van kwetsbare gezinnen. We wijzen hen er bijvoorbeeld op dat hun brieven te moeilijk zijn. Om dat op te lossen, kan je werken met kleurcodes voor anderstalige ouders. Scholen hebben zelf niet altijd de tijd en de ruimte om daarover na te denken. Ook de leerkrachten hebben vaak heel wat andere praktische beslommeringen. Of ze redeneren vanuit hun eigen leefwereld, die vaak afwijkt van die van kwetsbare gezinnen. Wij proberen om hen daar bewust over te laten nadenken.
Als een kind zijn huiswerk niet gemaakt heeft, kan de thuissituatie een reden zijn. Een treffend voorbeeld is dat van een meisje dat thuis een collage moest maken van artikels uit tijdschriften. Thuis of in de buurt waren er echter geen tijdschriften aanwezig. Ook een schaar ontbrak, om de artikels uit te knippen. Het meisje kreeg op school negatieve reacties omdat ze haar taak niet gemaakt had. Toen we de juf aanspraken over de thuissituatie, ontstond er meer begrip.”
Verbinding creëren
“Het omgekeerde is ook belangrijk, dat de ouders begrip hebben voor de leerkrachten. Een aantal jaar geleden was er nog minder diversiteit in de maatschappij. Dat stelt leerkrachten en scholen soms voor uitdagingen. We krijgen dan ook veel appreciatie van leerkrachten. Ze vinden het een meerwaarde dat we hen ondersteunen bij dat soort zaken. We proberen om verbinding te creëren tussen de leerkrachten en de ouders.”
Kameleon
“Alles begint bij het vertrouwen dat de ouders in ons stellen. Ze kunnen hun problemen vertrouwelijk met ons bespreken. Ze kiezen zelf wat de school over het gesprek mag weten en wat niet.
Soms duurt het een tijdje vooraleer ouders naar je toe durven stappen. Als brugfiguur willen we zo laagdrempelig mogelijk bereikbaar zijn. We komen op scholen, maar gaan net zo goed op huisbezoek. Soms gaan we samen wandelen omdat mensen liever hun huis niet tonen. Of we gaan samen naar de Deelfabriek, naar de bibliotheek, … We passen ons aan, zoals een kameleon.
Een andere manier om er te zijn voor de ouders, is via de wekelijkse praatgroepen op school. We brengen mama’s samen rond thema’s zoals opvoeding, activiteiten op school, vrije tijd, .... Daarbij komen allerlei vragen aan bod. Welke brieven van de school bestaan er? Welke activiteiten organiseert de school? We hopen dat de ouders ook buiten de praatgroepen met elkaar contact houden en er zijn voor elkaar.”
Oproep
Om de praatgroepen te begeleiden, is er nood aan extra vrijwilligers. Wil jij mee zo’n praatgroep begeleiden? Stuur dan een mail naar catherine.dupont@kortrijk.be.
Heb je vragen voor de brugfiguren onderwijs?