Het aantal internetmisdrijven neemt toe. Door meer online aankopen te doen, worden we ook steeds vaker het slachtoffer van cybercriminelen.
Phishing
9 oktober 2021. Een man uit Heule krijgt een valse sms, zogezegd van Itsme. Die app laat toe om je snel te identificeren en in te loggen op allerlei officiële sites. De codes van zijn app zijn verlopen, zo leest hij. Om dat te verhelpen, moet hij klikken op een link. Resultaat: de man schrijft ongewild 3.500 euro over.
Dit waargebeurd voorbeeld maakt duidelijk wat phishing is. In deze vorm van internetfraude worden mensen opgelicht door hen te lokken naar een valse website, die een kopie is van een echte site. Slachtoffers geven er nietsvermoedend hun login en wachtwoord of hun kredietkaartnummer in. De fraudeur beschikt zo over deze gegevens, met alle gevolgen van dien. Daarom ben je best extra voorzichtig wanneer je zulke berichtjes ontvangt.
Tips tegen phishing
- Geef nooit je pincode of andere bankcodes (bankkaartnummer, vervaldatum …) door via mail, sociale media, sms of telefoon.
- Ga niet mee in afwijkende betaalprocedures. Verschijnt er tijdens het betalen een pop-up of een bericht om een nummer te bellen of op een link te klikken? Stop dan onmiddellijk, sluit de sessie af en contacteer je bank.
- Als je een betaling moet ontvangen, volstaat altijd je IBAN-nummer (dat begint met BE). Als men je vraagt te bevestigen (klikken op een link, 1 cent storten, een QR-code scannen …), betreft het zeker oplichterij.
- Controleer regelmatig je rekeninguittreksels en de uitgavenstaten van je kredietkaart. Contacteer je bank bij twijfel.
- Help andere slachtoffers te voorkomen. Stuur verdachte mails en screenshots van verdachte sms’jes door naar verdacht@safeonweb.be. Het Centrum voor Cybersecurity België zal de links controleren en onbetrouwbare exemplaren blokkeren. Op de website van Safeonweb vind je heel wat nuttige tips om internetfraude te voorkomen.