Oumlaïd krijgt hulp van Team Energie
Steeds meer mensen hebben moeilijkheden om hun energiefactuur te betalen. Dat bewijst ook het verhaal van Oumlaïd. Tot voor de energiecrisis vormde dat voor haar nooit een probleem. Nadat ze door het faillissement van haar werkgever tijdelijk zonder job zat, begonnen de facturen zich echter op te stapelen. Met de hulp van Team Energie van het Sociaal Huis is er nu terug beterschap in zicht.
Onverwachts werkloos
Oumlaïd kocht 3 jaar geleden een huis. De eerste jaren in haar nieuwe woning verliepen goed. Toen bijna 2 jaar geleden de coronacrisis losbarstte en haar werkgever onverwachts failliet ging, werd Oumlaïd plots werkloos.
Oumlaïd: “Dat was voor mij een grote klap. Doordat ik veel meer thuis zat en energie sowieso steeds duurder werd, stegen mijn energiefacturen enorm. Om de afrekeningen te blijven betalen, deed ik 3 à 4 flexi-jobs. Als alleenstaande kon ik niet anders om rond te komen. Op gegeven moment werd het me toch te veel en groeiden de facturen mij boven het hoofd. Ik besloot om mij vooral te focussen op de prioritaire kosten. Omdat ik mijn huis niet wou verliezen, was dat mijn woningkrediet. Van de andere facturen betaalde ik er maar af en toe nog eentje.”
Noodleverancier Fluvius
Wanneer mensen niet consequent elke maand betalen, verbreken energieleveranciers op de duur het contract. In dat geval word je noodgedwongen klant bij Fluvius. Dat is de noodleverancier voor energie, maar de tarieven zijn er hoog. Zo beland je ook op een lijst van mensen met betalingsmoeilijkheden. Die lijst wordt voorgelegd in de Lokale Adviescommissie Fluvius (LAC). Medewerkers van het Sociaal Huis Kortrijk, de netbeheerder of waterleverancier, en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker, maken deel uit van de LAC. Zij proberen dan samen met de klanten een oplossing te zoeken. In het geval van Oumlaïd nam Layla van het Sociaal Huis in Kortrijk contact op met haar.
Team Energie
Layla: “Mensen denken soms dat ze de enigen zijn die moeilijkheden hebben om hun energiefacturen te betalen. Maar dat is absoluut niet het geval. De laatste tijd is het aantal mensen met betalingsmoeilijkheden zelfs nog gestegen. Een onbetaalde energiefactuur kan een signaal zijn dat er ook andere facturen blijven liggen en dat er hulp nodig is. Wanneer we voor het eerst horen dat iemand in de problemen komt, neemt het Sociaal Huis contact op om te zien hoe we kunnen helpen. We hebben daarvoor een aparte dienst, Team Energie. Zo stelde ik ook aan Oumlaïd voor om even langs te komen bij haar thuis. Zoiets regel je niet aan de telefoon.”
Energiesnoeiers
Oumlaïd: “Zelf zou ik uit schaamte niet snel naar het Sociaal Huis gestapt zijn. Het hielp dus dat Layla me belde en voorstelde om bij mij thuis langs te komen. Ik voelde me meteen op mijn gemak bij haar. Tijdens het gesprek stelde ze me een aantal vragen over mijn woning. Ze gaf me de raad om regelmatig mijn tellers te controleren. Bovendien gaf ze me meteen een aantal nuttige tips om mijn verbruik te doen dalen.
Voor meer zulke tips riep ze de hulp in van vzw Effect. Zij hebben Energiesnoeiers in dienst, die gespecialiseerd zijn in energie besparen. Daarvoor deden ze een gratis energiescan bij mij thuis. Ze bekeken of de lampen wel energiezuinig waren, controleerden de verwarming, … Een handige tip vind ik om al even voor je gaat slapen de thermostaat lager te zetten. Het duurt nog een tijdje eer je huis afkoelt en zo bespaar je op verwarmingskosten. Of ik trek nu sneller de stekkers uit in plaats van mijn toestellen op stand-by te laten staan.”
Rechtenverkenning
Oumlaïd: “Layla onderzocht ook samen met mij of ik geen sociale voordelen misliep. Ze bekeek onder andere of ik in aanmerking kwam voor de verhoogde tegemoetkoming. Daarmee betaal je voor tal van zaken minder, bijvoorbeeld voor medische kosten.”
Layla: “Het is belangrijk om samen na te gaan waar mensen allemaal recht op hebben. Sommige voordelen krijg je niet automatisch en moet je zelf aanvragen. Alles verandert ook heel snel. Begrijpelijk dat mensen soms het overzicht verliezen van wat er mogelijk is. Dan helpen wij hen.”
Digitale prepaid meter
Oumlaïd: “Doordat heel wat energieleveranciers enkel nog variabele contracten aanbieden, zijn de prijzen nu heel hoog. Het maakt het ook moeilijker om op voorhand in te schatten hoeveel je zal betalen. Elke maand moet je afwachten: hoeveel zal mijn factuur deze keer bedragen? Je weet niet hoeveel geld je aan de kant moet zetten. Op de duur blijft er niets meer over.”
Layla: “Daarom zal Fluvius bij Oumlaïd een digitale meter met prepaid functie installeren (ook wel een budgetmeter genoemd). Daarmee laad je op voorhand een bepaald krediet op, dat je nadien kan gebruiken. Opladen kan ook online op www.mijndigitalebudgetmeter.be. Je verbruik kan je zo perfect online opvolgen. Je krijgt bovendien een berichtje bij bepaalde grenswaarden. Het bedrag wanneer je zo’n melding krijgt, kan je zelf aanpassen. Is je kredietbedrag op? Dan heb je nog recht op een noodkrediet ter waarde van € 50. Een ander voordeel van die digitale prepaid meter is dat je in de winter in aanmerking komt voor een minimale levering aardgas en elektriciteit. Zo hoeft niemand kou te lijden.”
Wees er vroeg bij
Layla: “Een ander probleem is dat energieleveranciers bij onbetaalde facturen sneller naar de deurwaarder stappen dan vroeger. Die rekent dan op zijn beurt extra kosten aan. Zo stapelen de facturen zich op. Daarom keken we samen met Oumlaïd voor haalbare afbetalingsplannen. Die hebben we dan voorgelegd aan de betrokken leveranciers voor elektriciteit, gas en water.”
Oumlaïd: “Ik ben blij dat Layla contact opnam met mij. Zelf wist ik niet dat al die mogelijkheden voor hulp bestonden. Ik had een verkeerd beeld van het Sociaal Huis en dacht ten onrechte dat werkende mensen daar niets te zoeken hebben. Ik vond ondertussen terug werk als transportmanager en doe nog steeds een aantal flexi-jobs. Door de budgetmeter zie ik de winter wel positiever tegemoet omdat ik mijn verbruik nu veel meer onder controle zal hebben.”
Layla: “Zelfs gezinnen waarin de 2 partners werken, kunnen in de problemen komen als hun woning niet energiezuinig is. Sommige mensen geven zelfs meer uit aan energie dan aan huur. Ik geef daarom altijd de raad om daar alert voor te zijn. Controleer je factuur, weet waar je op moet letten. Mensen hebben soms te weinig informatie over hoeveel energie hun toestellen verbruiken. Wacht vooral niet om naar het Sociaal Huis of de Kortrijkse wijkcentra te stappen tot het te laat is. We zijn er voor jou.”
Meer info:
- Energiesnoeiers: 056 28 27 76 – www.vzweffect.be
- Ook bij de wijkcentra in jouw buurt kan je terecht met al jouw energievragen. Je vindt de adressen en openingsuren op www.kortrijk.be/contact-wijkcentra.