Ahmad realiseerde zijn droom om te studeren
Ahmad Douba komt oorspronkelijk uit Syrië. Hij kwam als jongere zonder diploma naar België, maar behaalde hier zijn diploma’s middelbaar en hoger onderwijs. Leerwinkel begeleidde Ahmad bij zijn zoektocht naar een passende opleiding.
Dromen van studeren
Ahmad Douba (25) had vroeger samen met zijn ouders, broers en zus een mooi leven in Syrië. Ahmad: “Ik was 12 jaar toen de oorlog daar uitbrak. Ons gezin verhuisde naar Turkije om het geweld te ontvluchten. We dachten daar kort te blijven en daarna terug te keren naar ons thuisland. Maar de oorlog bleef duren en het huis van mijn familie werd gebombardeerd. Dat maakte het onmogelijk om terug te keren. In Turkije waren we op onszelf aangewezen en hadden we het financieel moeilijk. Daardoor moest ik van mijn 12e tot mijn 18e werken in fabrieken, restaurants, supermarkten, … De combinatie van werken en een nieuwe taal leren was zwaar. Het deed me ook pijn dat ik niet kon studeren. In Syrië behaalde ik mooie cijfers op school, dus ik wist dat ik capaciteiten had. Maar ik gaf mijn droom om te studeren niet op.”
Nederlands en vrijwilligerswerk
Ahmad: “In 2018 deden we een aanvraag om naar Europa te mogen komen. Uiteindelijk kwam ik naar België. Ik wist toen nog niets over België, zelfs niet welke taal men hier sprak. Bij aankomst wou ik zo snel mogelijk Nederlands leren, maar dat was moeilijk. Eerst volgde ik een jaar Nederlands tot het vierde niveau in het CVO Scala. Na de lessen oefende ik thuis zoveel mogelijk door bijvoorbeeld tv te kijken. In mijn vrije tijd deed ik ook vrijwilligerswerk via Refu Interim, een organisatie die zich specifiek richt op nieuwkomers. Zij werken samen met andere organisaties die vrijwilligers nodig hebben. Voor dat vrijwilligerswerk hoeft je Nederlands nog niet perfect te zijn. Al doende leer je het. Daarnaast organiseert Refu Interum activiteiten en workshops.”
Tweedekansonderwijs
Ahmad: “Op school vertelde ik aan een leerkracht dat ik wou studeren, en die verwees mij door naar Leerwinkel. Hun hulp was welkom, want als nieuwkomer alle info zelf vinden is moeilijk. Leerwinkel gaf me info over verder studeren, het onderwijssysteem, … Ze keken samen met mij welke opleiding het beste bij mijn situatie en mijn interesses paste. Ze toonden me de weg hoe ik eerst mijn diploma middelbaar onderwijs kon behalen. De beste optie voor mij was om tweedekansonderwijs te volgen in het CVO Creo. Ik begon er in 2020 met de opleiding Verkoop omdat ik graag met mensen samenwerk.”
Graduaat maatschappelijk werk
Ahmad: “Na 2 jaar was ik er afgestudeerd. Ik zocht toen samen met Leerwinkel een geschikte hogeschool in Kortrijk om verder te studeren. Zij gaven me duidelijke informatie over de opleidingen in Howest en Vives. Ik koos voor een graduaat maatschappelijk werk in Vives. Een graduaat focust meer op de praktijk, via veel werkplekleren. Omdat ik ook nog Nederlands leerde en ik graag leer door dingen te doen, was dit beter geschikt voor mij.
Via Leerwinkel kreeg ik ook informatie over mogelijkheden voor financiële steun. Ik klopte daarvoor aan bij de Stuvo, de Dienst Studentenvoorzieningen van Vives. Zij hielpen me met de aanvraag voor een studietoelage en een tussenkomst voor het studiemateriaal. Ook het transport werd vergoed en via het OCMW kreeg ik een leefloon.”
Werk bij het CLB
Ahmad: “Mijn opleiding in Vives was niet altijd een gemakkelijk parcours, maar ik had een droom om een diploma te behalen. Die opleiding bleek voor mij de juiste, en in juni ben ik afgestudeerd. Daarna begon ik meteen werk te zoeken. Ik solliciteerde onder andere bij het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) in Roeselare. Een dag later kreeg ik al een telefoontje dat ik daar mocht beginnen. Ik startte er in september en doe de job heel graag. Ik mag samenwerken met leerlingen die – zoals ik vroeger – soms drempels ervaren en ik kan hen helpen.”
Studentenambassadeur
Ahmad: “Ik behaalde 2 diploma’s in 5 jaar tijd. Daar ben ik best wel trots op. Daarom ben ik in mijn vrije tijd ook een van de ‘studentenambassadeurs’ van de Provincie West-Vlaanderen. Door mijn verhaal in scholen te vertellen, hoop ik jongeren in een vergelijkbare situatie te inspireren om verder te studeren. Zo krijgen ze een eerlijk beeld van wat studeren echt inhoudt. Daarvoor kreeg ik eerst een korte opleiding van Quindo, over hoe ik mijn verhaal kan brengen voor anderen. Al blijft het wel de bedoeling om dat op een authentieke manier vanuit mijn eigen ervaringen te doen.
Als studentenambassadeur mijn verhaal brengen, past goed bij wat ik in het CLB doe: anderen motiveren en hun vragen beantwoorden. Mijn boodschap is: ‘als je iets echt wil, kan je het bereiken’. De taal leren is daarbij de sleutel tot succes. Probeer thuis niet te veel je eigen taal te spreken, maar oefen ook daar Nederlands. Blijf gefocust tijdens de lessen. En ga stap voor stap. Wie bijvoorbeeld in de zorg wil werken, kan uit verschillende opleidingen kiezen. Ik geef graag advies over de mogelijkheden.”
Leerwinkel
Mira Vanderplancke is co-coördinator bij Leerwinkel. Ze is trots op het traject dat Ahmad afgelegd heeft. Mira: “Ahmads verhaal is een mooi voorbeeld van hoe wij werken. Wij helpen alle volwassenen die graag een opleiding willen volgen met gratis info, advies en begeleiding. We luisteren wat ze willen doen en kijken samen welke stappen ze kunnen zetten om hun doel te bereiken. Ahmad kon bijvoorbeeld nog niet meteen starten in het hoger onderwijs omwille van zijn Nederlands. Daarom keken we samen om eerst zijn diploma secundair onderwijs te behalen. Een ander voorbeeld is een korte taalstage. Als iemand zorg wil studeren, kunnen wij bijvoorbeeld zo’n taalstage regelen in een kinderopvang. Dat is een perfecte manier om typische woordjes te leren zoals ‘slaapzak’ of ‘fruitpap’. Of we zoeken samen naar een inleefmoment om een job beter te leren kennen.
Nieuwkomers die al een diploma in een ander land behaalden, zijn bij ons ook welkom. We geven dan info over welke procedure zij moeten volgen om hun diploma hier erkend te krijgen. We kijken altijd samen met die mensen naar wat hen interesseert, wat bij hen past en wat haalbaar is.”