Sluis 9

Kortrijk Oost

De kruispunten Spinnerijkaai/ Vennestraat en Stasegemsestraat/ Passionistenlaan behoren tot de prioritair aan te pakken gevaarlijke punten op lokale wegen in Kortrijk. Het fietsbrugje over Sluis 9 vormt een cruciale schakel in het fietssnelwegen-, bovenlokaal- en lokaal fietsnetwerk.

Recent werd de spoorwegbrug gerenoveerd door Infrabel. Intussen wordt ook het sluisbrugje gerenoveerd door de Vlaamse Waterweg. De stad Kortrijk en de provincie West-Vlaanderen zullen aansluitend de kruispunten rondom sluis 9 opnieuw aanleggen en herinrichten

 

Doel van het project

  • De kruispunten ten noorden en ten zuiden van de historische ‘sluis 9’ vernieuwen, fietsvriendelijker en veiliger maken.
     

Wie

  • Stad Kortrijk is aanbestedende overheid van dit project.
  • Provincie West-Vlaanderen is cofinancier. 
  • Studiebureau Witteveen & Bos is aangesteld als ontwerpbureau.
  • Bureau Feys bvba is aangesteld als veiligheidscoördinator
     

Ontwerp

De projectcontour van dit dossier omvat alle kruispunten rondom Sluis 9:  

  • Vennestraat/Spinnerijkaai, 
  • Stasegemsesteenweg/Spoorbermstraat,
  • Stasegemsestraat/Passionistenlaan én 
  • Visserskaai/Vredelaan

Inclusief alle aansluitingen met het sluisbrugje en de aanpassing aan de bestaande fietsinfrastructuur in de Visserkaai en Spinnerijkaai.  

Grondplan

Type dwarsprofielen

Noordzijde kanaal Bossuit / Sluis 9

  • De kruispunten Spinnerijkaai – Vennestraat en Stasegemsesteenweg – Spoorbermstraat worden heringericht en vernieuwd. 
  • Aanleg verkeersplateau ter hoogte van de spoorwegbrug. 
  • Voetgangers- en fietsinfrastructuur vernieuwen. 
  • Extra aandacht voor toegankelijkheid (drempelloze overgangen, blindengeleiding, …).
  • Het jaagpad / de fietssnelweg langs het kanaal wordt doorgetrokken tot op het sluisbrugje. 
    • Hierdoor ontstaat een buurtparkje tussen het jaagpad en de Stasegemsesteenweg. 

Zuidzijde kanaal Bossuit / Sluis 9

  • De kruispunten Stasegemsestraat – Passionistenlaan – Visserskaai en Visserskaai – Vredelaan worden heringericht en vernieuwd. 
  • Aanleg twee verkeersplateau’s.
  • Voetgangers- en fietsinfrastructuur vernieuwen.
  • Aanleg van nieuwe bushaltes en -perrons in de Visserskaai. 

Timing en fasering

  • Start van de werken: medio 2024 
  • Duur: 90 werkdagen * 
  • Einde voorzien lente 2025
  • De werken verlopen in twee fasen: noordzijde en zuidzijde van kanaal Kortrijk-Bossuit.

    * Alle data en timing onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden (bvb. weer)