Sinds september 2019 wordt in de omgeving van kruispunt De Appel, de Zandstraat en het Conservatoriumplein gewerkt aan de eerste fase van het Stationsproject Kortrijk. Dat is de bouw van een fiets- en bustunnel, een autotunnel, een ondergrondse parking en de aanleg een nieuw plein. De parking opende in oktober. Op 15 december is de autotunnel aan de beurt. De opening van de tunnel betekent een verademing voor de woon- en schoolomgeving van de Burgemeester F. de Bethunelaan, de Magdalenastraat en de Beheers- en Noordstraat die veel hinder moest verwerken.
Autoverkeer
De Zandstraat en kruispunt De Appel werden ondertunneld om het verkeer op de R36 vlotter te laten verlopen, de veiligheid van de voetgangers en fietsers te verbeteren en de ontsluiting van de parking Station mogelijk te maken.
Het autoverkeer kan voortaan vanaf kruispunt Panorama de tunnel binnenrijden en weer bovengronds komen in de Burgemeester Lambrechtlaan (voorbij de Magdalenastraat) en vice versa.
In en uit de ondergrondse parking via de tunnel
Tot nu toe was de ondergrondse parking enkel bereikbaar via de rotonde Panorama. Vanaf 15 december kan je zowel via rotonde Panorama als de Burgemeester Lambrechtlaan in – en uitrijden.
Fietsers en voetgangers
De voet- en fietspaden zijn nog niet klaar. Voor de voetgangers wordt er in de tweede helft van december een voorlopige doorgang voorzien tussen rotonde Panorama en de Zandstraat. Fietsers dienen nog altijd om te rijden via de Magdalenastraat (of Kortrijk Weide) en de Burg. F. de Bethunelaan of zullen de voorlopige doorgang kunnen gebruiken met de fiets aan de hand.
Kostprijs
De studiekost en de investering voor deze werken bedragen samen 18,1 mln. Excl. btw waarvan € 15 mln. voor AWV, € 2 mln voor NMBS, € 1mln voor de stad en € 82.500 voor De Lijn.
Vervolg
In het voorjaar van 2024 start de herinrichting van de publieke ruimte van De Appel, de Zandstraat en het Conservatoriumplein boven de parking. Er wordt maximaal ingezet op verkeersveiligheid, ontharding en vergroening. Deze werken duren tot het najaar van 2025 en vormen het sluitstuk van de eerste fase van het Stationsproject.