We hebben gekozen om het verkeer in de brede wegdelen die aansluiten op verkeerslichten in beide richtingen mogelijk te houden. Zo kunnen ze hun functie als ontsluitingsweg voor de wijk behouden.
Omwille van het krappere profiel in de Boerderijstraat werd daar toch gekozen voor eenrichtingsverkeer. Zo krijgen fietsers meer ruimte en vermijden we het voetpadfietsen maximaal.
Het eerste stuk Sint-Sebastiaanslaan bevat enkele supermarkten. We willen die maximaal bereikbaar houden vanaf de Minister Tacklaan.
Vroeger goldt er een stop vanuit de Sint-Denijsestraat. Toch gebeurden op dit kruispunt jaarlijks meerdere ongevallen. Daarbij is heel vaak een fietser betrokken. Over de jaren heen zijn al verschillende kleine ingrepen gebeurd aan het kruispunt, maar het ongevallen profiel bleef helaas ongewijzigd. De voorrang werd genegeerd terwijl de snelheid van de voertuigen op de as Toekomststraat - Filips van de Elzaslaan verkeerd werd geïnterpreteerd en dit leidde tot conflicten.
We stelden een studiebureau aan om dit kruispunt heraan te leggen met als doelstelling de ongevallen en ongevallenernst drastisch doen dalen. Het ontwerpproces is nog lopende. Maar de voorrangssituatie werd al besproken. De wijziging naar een voorrang van rechts wordt onderschreven door verschillende mobiliteitsprofessionals gezien er op elke tak ongeveer evenveel wagens rijden richting het kruispunt. Zo’n evenwichtige verdeling is nodig voor een goed functionerend kruispunt met voorrang van rechts.
Deze voorrangsregeling wordt ook aangeraden bij kruisende fietsroutes en werkt vertragend. De wijziging van de voorrang zal maximaal worden gesignaleerd en ondersteund worden met grondmarkeringen en rijbaankussens op de as die op vandaag in de voorrang zit.
De Lijn 2 rijdt op vandaag door de wijk. In de proefoptie is maximaal rekening gehouden met de bus. Voor de bus richting Lange Munte wijzigt er niets. Het traject blijft hetzelfde en alle haltes blijven bediend. Voor het traject van Lange Munte naar het station is er een kleine wijziging in de reisroute. De bus zal dan via de Boerderijstraat naar de Doorniksewijk rijden in plaats van via de Toekomststraat. De halte Toekomststraat (aan de Aldi) zal daardoor niet meer bediend worden richting het station.
Ja, voor lichte tweewielers geldt het eenrichtingsverkeer in deze wijken niet. Dit wordt ter plaatse verduidelijkt met een onderbord. Fietsers, bromfietsers klasse A en speedpedelecs zullen hier dus tegen de richting in mogen rijden, net als in vele andere Kortrijkse straten met eenrichtingsverkeer.
In deze fase komt er enkel een fietsstraat in de Sint-Denijsestraat tussen de Filips van de Elzaslaan en de Zwegemsepoort. Daar komen fietsers in tegenrichting nu vaak in de verdrukking. Door een fietsstraat in te voeren wil we hen meer plaats geven op de weg zodat het er aangenamer fietsen is, in beide richtingen.
Het is niet de bedoeling om systematisch elke schoolomgeving of fietsroute om te vormen naar een fietsstraat. We maken de keuze bewust en weloverwogen rekening houdend met het aantal fietsers, aantal wagens, lengte van de straat, breedte van de straat en de mogelijkheden om de fietsstraat naast de wettelijke borden ook minstens duidelijker leesbaar te maken met markeringen. Dit alles is belangrijk om een fietsstraat succesvol te maken.
Een telraam is een kleine verkeersteller die achter het raam bij iemand thuis hangt. Het computertje met lage-resolutiecamera registreert voertuigen, fietsers en voetgangers en stuurt de gegevens constant door naar een centrale databank. Daarom moet het continu met Wi-fi verbonden zijn.
Alle data is vrij raadpleegbaar op www.telraam.net
Wie een pand heeft met een raam op de verdieping, dat een vrij zicht heeft op het verkeer en met een goed wifisignaal kan een Telraam plaatsen. In de stad hangen ondertussen een 60-tal telramen. Deze werden hoofdzakelijk aangekocht door de stad en via oproepen verdeeld onder de kandidaten.
Alle data is vrij raadpleegbaar op www.telraam.net
We hebben momenteel geen telramen meer op voorraad. Wie toch wil tellen, kan via Telraam wel zelf een telraam aankopen.
De zones die autovrij worden gemaakt zullen worden afgesloten met paaltjes of jerseys. Zo kunnen die ruimtes een andere functie krijgen volgens de noden van de buurt. Bewoners kunnen dus zelf invulling geven aan de ruimte. Neem een kijkje op www.gezelligewijk.be en ontdek welke ondersteuning de stad daarvoor biedt.
De Ijzerfrontlaan, Invalidenlaan en Vuurkruiserslaan zijn gelijk qua profiel. In deze straten wordt al jaren op het voetpad geparkeerd aan beide kanten. Kruisen met 2 voertuigen is niet mogelijk. Om de wijk beter te kunnen ontsluiten was het nodig om de rijrichting in de Wagenmakersstraat deels om te draaien. Gezien de Ijzerfrontlaan een parallelweg is van de Wagenmakersstraat was het in functie van bereikbaarheid ook aangewezen om daar de rijrichting te keren. Om te vermijden dat de circulatie onlogisch werd en om kleine lusjes te behouden en om elk van die straten eenrichting te houden was het aangewezen om de rijrichtingen in de drie straten om te draaien ten opzichte van de proefoptie.