Jaarlijks houden we ongeveer 120 verkeersanalyses in de Kortrijkse straten. Met een verkeersanalyse meten we de snelheid en de intensiteiten van de voertuigen in een straat. Een verkeersanalyse is dus geen snelheidscontrole door de politie.
Te snel rijden is niet alleen een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen, maar zorgt ook voor veel ergernis bij inwoners. Kortrijk is de eerste stad die de resultaten van verkeersanalyses (snelheidsmetingen) openbaar maakt.
Bekijk de resultaten
Op het online dashboard vind je alle straten waar de stad sinds 2017 een verkeersanalyse heeft uitgevoerd. De straten staan alfabetisch gerangschikt, zodat je snel de informatie kunt vinden.
Veelgestelde vragen
Elke 14 dagen voeren we systematisch een verkeersanalyse uit op 6 verschillende locaties. Dit doen we met onopvallende digitale meettoestellen die zeer nauwkeurig meten. Zo verzamelen we betrouwbare en objectieve gegevens.
We meten een hele werkweek lang (24/24) om te kijken of er sprake is van een snelheidsprobleem of verkeersoverlast, zoals te veel verkeer. In de tussenliggende weken worden de toestellen weggehaald om de gegevens uit te lezen en de batterijen op te laden.
Meer dan 6 locaties tegelijk meten is niet mogelijk door logistieke beperkingen en omdat de gegevens ook verwerkt en geanalyseerd moeten worden. Tijdens schoolvakanties doen we geen metingen, omdat er dan minder verkeer is dan normaal.
Wij voeren verkeersanalyses uit op eigen initiatief of na een klacht van bewoners. Je kunt een analyse aanvragen via 1777, maar we kunnen niet garanderen dat we dit meteen kunnen uitvoeren. Dit is begrijpelijk als je weet dat Kortrijk ongeveer 1.220 straten heeft en we jaarlijks ‘slechts’ 120 metingen kunnen doen. In sommige straten meten we bovendien meerdere keren, bijvoorbeeld om maatregelen te evalueren of gegevens te vergelijken.
We werken daarom met prioriteiten bij het plannen van metingen. Straten waar nog nooit gemeten is, krijgen voorrang, afhankelijk van de verkeersdrukte. Doodlopende wijkstraten hebben de laagste prioriteit. We meten niet in straten waar minder dan drie jaar geleden een analyse is gedaan, tenzij dit nodig is om een maatregel te evalueren.
Wil je zelf het verkeer in je straat meten? Dat kan met een telraam in je woning. Meer info vind je op Telraam.
Sinds 2009 voeren we snelheidsmetingen uit, waardoor we een goed beeld hebben van de werkelijke snelheden en verkeersdrukte in onze straten. Uit ervaring weten we dat er in de meeste straten gemiddeld trager wordt gereden dan men denkt. Vaak zijn het slechts enkele bestuurders die voor het gevoel van overdreven snelheid zorgen. Bovendien rijdt bijna iedereen weleens te snel, vooral in zones 30. Uit Vlaams onderzoek blijkt dat 96% van de bestuurders daar al eens de snelheid overschrijdt.
Een te hoge snelheid is niet alleen een verantwoordelijkheid van de overheid. Bewoners verwachten vaak dat de stad of de politie actie onderneemt tegen hoge snelheden in woonstraten. Klachten komen zelfs uit doodlopende straten, waar geen doorgaand verkeer is en het vaak de bewoners zelf zijn die te snel rijden. Omdat we niet overal kunnen meten of snelheidsremmers kunnen plaatsen, doen we een beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel van iedereen.
Je kunt zelf helpen door een campagne te organiseren of het verkeer in je straat te meten met een telraam in je woning. Meer info vind je op Telraam.
De verkeersanalyse helpt ons te begrijpen hoe snel er in een straat wordt gereden en of er verkeersoverlast is. Op basis van deze gegevens kunnen we bepalen of snelheidsremmende maatregelen nodig zijn. Niet alleen fysieke ingrepen zoals rijbaankussens of wegversmallingen, maar ook visuele aanpassingen zoals grondmarkeringen (zone 30 of zone 50), tijdelijke digitale snelheidsinformatieborden (u rijdt te snel), of politiecontroles.
Als de analyse toont dat er een probleem is, plannen we de nodige maatregelen en zorgen we ervoor dat de situatie verbetert. Het doel is altijd om de veiligheid en leefbaarheid in de straten te verbeteren.
Op gewestwegen (N-wegen), die beheerd worden door het Vlaams Gewest, mogen we geen snelheidsremmers aanbrengen. In zulke gevallen zijn we volledig afhankelijk van politiecontroles om de snelheid te handhaven.
Als meer dan de helft van de bestuurders sneller rijdt dan 40 km/u in een zone 30, onderzoeken we of we snelheidsremmers kunnen plaatsen, zoals rijbaankussens, slalommachines (sassen) of wegvernauwingen. Het is echter niet haalbaar om op korte termijn definitieve snelheidsremmers, zoals verkeersplateaus of verkeersdrempels, aan te leggen vanwege budgetbeperkingen.
Een snelheid van maximaal 40 km/u in een zone 30 wordt nog als maatschappelijk aanvaardbaar gezien en is een realistische norm. Dit betreft de werkelijke snelheden zonder correcties of marges. Bij snelheidsovertredingen wordt door de politie altijd een kleine marge gehanteerd, omdat snelheidsmeters in auto's soms niet precies meten.
In ieder geval plaatsen we grondmarkeringen met de aanduiding 'zone 30', voor zover die er nog niet zijn. Ook plaatsen we gedurende een maand een digitaal snelheidsinformatiebord 'u rijdt te snel'. Deze kortetermijnmaatregelen nemen we ook als de 40 km/u-norm bijna overschreden wordt. Tot slot zorgt de politie voor snelheidscontroles, waarbij straten met de hoogste snelheden en het meeste verkeer prioriteit krijgen.
In een zone 50 (meestal binnen een bebouwde kom) nemen we snelheidsremmende maatregelen als meer dan de helft van de bestuurders sneller rijdt dan 50 km/u.
In dat geval onderzoeken we of we snelheidsremmers kunnen plaatsen, zoals rijbaankussens, slalommachines (sassen) of wegvernauwingen. Het is echter niet haalbaar om op korte termijn definitieve snelheidsremmers, zoals verkeersplateaus of verkeersdrempels, aan te leggen vanwege budgetbeperkingen.
Dit betreft de werkelijke snelheden, zonder correcties of marges. Bij snelheidsovertredingen wordt door de politie altijd een kleine marge gehanteerd, omdat snelheidsmeters in auto's niet altijd precies meten.
In ieder geval plaatsen we grondmarkeringen met de aanduiding '50', voor zover die er nog niet zijn. Ook plaatsen we gedurende een maand een digitaal snelheidsinformatiebord 'u rijdt te snel'. Tot slot zorgt de politie voor snelheidscontroles, waarbij straten met de hoogste snelheden en het meeste verkeer prioriteit krijgen.