Winkelwandelgebied - terugblik

Winkelwandelgebied aantrekkelijker maken

In 2021 gaf Kortrijk het ontwerpbureau 51N4E de opdracht om het winkelwandelgebied te vernieuwen, met de vraag: hoe maken we het aantrekkelijker voor de 21e eeuw? Drie pijlers vormden de basis: vergroening, ontmoeting en beleving. 

Vergroening

Het masterplan verbond groene zones in de binnenstad en creëerde een wandelroute met veel groen, speelplekken en rustplaatsen. 

Ontmoeting 

22 verplaatsbare zitbanken en verplaatsbare stoelen nodigen uit tot spontane ontmoetingen in de publieke ruimte. 

Beleving

Speeltoestellen voor jong en oud, kleurrijke zitplaatsen en artistieke elementen dragen bij aan een feelgood-sfeer.  

Methodiek: In dialoog met onze ondernemers 

Netwerk

Om de ondernemers maximaal te betrekken in het proces creëerden we een ‘ambassadeursnetwerk’.  We selecteerden 15 ondernemers die het winkelwandelgebied vertegenwoordigden (met aandacht voor geografische spreiding). Zij vormden de ervaringsdeskundigen waarmee de stad haar intenties kon aftoetsten. Op basis van hun signalen stuurde het projectteam het ontwerp bij. 

Ondernemerssessies

Naast het overkoepelende netwerk organiseerden we lokale ondernemerssessies om het ontwerp te bespreken. In onze scope bakenden we drie zones af:

  • Grote Kring & omgeving 
  • Lange- & Korte Steenstraat 
  • Wijngaardstraat & Veemarkt

Een groep ondernemers uit elke zone ging in dialoog met de ontwerpers.   

Belang van proefopstellingen 

Tijdens de ondernemerssessies bespraken we samen wat zij als kwalitatief beschouwden en hoe we dit konden implementeren in het ontwerp. We stelden tijdelijke proefopstellingen voor. De resultaten van die experimenten boden het projectteam cruciale inzichten. De ondernemers hechten veel belang aan visibiliteit van hun handelszaak. Op dat vlak was het niet altijd even gemakkelijk om bijvoorbeeld een zone te vergroenen. 

Mobiele experimenten per locatie

In juni 2022 maakten we onze ambities wereldkundig. Samen met communicatiebureau Common Ground lanceerden we het Slow Shopping-verhaal. Meer dan een halfjaar lang stelden we in het winkelwandelgebied tijdelijke experimenten op. 

Gezien de positieve dynamiek dankzij creatieve ondernemers op de Grote Kring, besloten we hier te starten. Stapsgewijs verplaatsten we onze experimenten naar andere locaties. Denk aan de ‘kop van de Veemarkt’, de ‘Wijngaardstraat’ en het steegje tussen het Vandaleplein en de Korte Steenstraat. 

Input en inspiratie 

Over deze manier van werken kregen we veel positieve reacties. Mensen keken op een andere manier naar de stad en haar winkelwandelgebied. Lelijke plekjes werden trekpleisters. Maar bovenal leerden we veel uit wat lukte en wat minder lukte. Dit gaf veel input en inspiratie aan het ontwerpteam. 

Bevraging bezoekers

De proefopstellingen werden op beeld vastgelegd door professionele fotografen.  Daarop trokken we met tien foto’s (praatplan) de straat op om de mensen hun mening te vragen. Zij kregen de opdracht om drie foto’s te selecteren in volgorde van belangrijkheid. Tegelijk voerden we onze bevraging ook uit via sociale media

In dit verhaal was het belangrijk niet enkel de mening van de ondernemers en bewoners te horen, maar bovenal van de bezoekers/shoppers. We bereikten bijna 900 personen 

De resultaten: terrasjes, vergroening, beleving

De resultaten van het participatietraject waren overduidelijk: zowel shoppers, buurtbewoners als ondernemers hechten veel belang aan terrasjes, vergroening, beleving en mogelijkheden om te verpozen en spelen.  

Met deze werkwijze finaliseerden we het ontwerp. Uiteindelijk voerde de Kortrijkse aannemer Ockier het ontwerp uit. Zij waren trots de frisse make-over van het winkelwandelgebied te voltooien.

Communicatie

Heb je vragen over dit project?
Mail naar centrum@kortrijk.be of surf naar www.onderneeminkortrijk.be