Goedgekeurd op de gemeenteraad van 09/09/2024 en gepubliceerd op 19/09/2024.
Dit is een samenvatting van het resp. reglement. Via de link onderaan vind je het wettelijke en volledige reglement terug.
Wat?
Een jaarlijkse belasting op de voor het publiek toegankelijke commerciële oppervlakte van individuele vestigingen in het kernwinkelgebied van de stad.
Onder “commerciële vestiging” verstaan we : handelszaken (klein- en groothandel), commerciële dienstverstrekkers (financiële en zakelijke diensten), ambachten en horecazaken.
Wie?
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar de commerciële vestiging, gelegen binnen de vastgelegde gebiedsomschrijving, uitbaat.
Hoeveel kost het ?
De belasting is verschuldigd per vestiging.
De belasting wordt berekend per vierkante meter commerciële oppervlakte van de vestiging.
Onder “commerciële oppervlakte” verstaan we elke ruimte, vanaf de toegangsdeur, die voor het publiek rechtstreeks of visueel toegankelijk (bv. etalageruimtes) is (excl. terrassen, sanitaire ruimten, afgesloten stockageruimte en aparte inkom- en traphallen).
De stopzetting of vermindering van de activiteit in de loop van het aanslagjaar, evenals de vermindering van de oppervlakte tijdens dezelfde periode, geven geen aanleiding tot enige belastingvermindering.
Het tarief voor aanslagjaar 2023 bedraagt:
- Voor commerciële ruimten van 0 – 99 m²: 270,00 euro
- Voor commerciële ruimten van 100 – 249 m²: 405,00 euro
- Voor commerciële ruimten van 250 -499 m²: 540,00 euro
- Voor commerciële ruimten van 500 – 999 m²: 675,00 euro
- Voor commerciële ruimten van 1000 – 1499 m² : 810,00 euro
- Voor commerciële ruimten van 1500 – 1999 m²: 945,00 euro
- Voor commerciële ruimten van 2000 – 2499 m²: 1.080,00 euro
- Voor commerciële ruimten van 2500 – 2999 m²: 1.215,00 euro
- Voor commerciële ruimten van 3000 m² en meer: 1.350,00 euro
Het geïndexeerde tarief voor aanslagjaar 2024 bedraagt:
- Voor commerciële ruimten van 0 – 99 m²: 275,62 euro
- Voor commerciële ruimten van 100 – 249 m²: 413,43 euro
- Voor commerciële ruimten van 250 -499 m²: 551,24 euro
- Voor commerciële ruimten van 500 – 999 m²: 689,05 euro
- Voor commerciële ruimten van 1000 – 1499 m² : 826,86 euro
- Voor commerciële ruimten van 1500 – 1999 m²: 964,67 euro
- Voor commerciële ruimten van 2000 – 2499 m²: 1.102,48 euro
- Voor commerciële ruimten van 2500 – 2999 m²: 1.240,29 euro
- Voor commerciële ruimten van 3000 m² en meer: 1.378,10 euro
Het bedrag van de belasting wordt jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de gezondheidsindex via onderstaande formule :
bedrag belasting aanslagjaar X= bedrag aanslagjaar 2023 x index september jaar (X-1)/index september 2022.
Wanneer betaal je?
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Ze is steeds ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar.
Is er aangifteplicht?
De aangifte is verplicht per 1 januari van het aanslagjaar.
De belastingplichtige ontvangt van het stadsbestuur een voorstel van aangifte met de login-gegevens en de gegevens die bij het stadsbestuur gekend zijn waarop de belasting zal gevestigd worden. Als deze gegevens niet correct zijn, moeten de wijzigingen via het e-loket doorgegeven worden uiterlijk op 31 juli van het aanslagjaar.
Als de belastingplichtige geen opmerkingen bij het voorstel indient uiterlijk op 31 juli van het aanslagjaar, geldt het voorstel als een regelmatige aangifte.
De belastingplichtigen die geen brief hebben ontvangen zijn niettemin verplicht om spontaan uiterlijk op 31 juli van het aanslagjaar de nodige gegevens aan het stadsbestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen vaststellen.
Als de aangifte/opmerkingen verzonden wordt via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van de aangifte.
Spontane aangiften kunnen schriftelijk of via mail (onderneeminkortrijk@kortrijk.be) worden ingediend.
Wat bij gebrek aan aangifte, laattijdige, onjuiste, onvolledige/onnauwkeurige aangifte?
Bij gebrek aan aangifte of ingeval van laattijdige, onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte wordt de belasting ambtshalve ingekohierd. In dit geval wordt de belasting verhoogd met 10%.
Deze verhoogde belasting wordt samen met het hoofdbedrag ingekohierd en ingevorderd.
Meer info via de gedetailleerde procedure van het belastingreglement.
Bezwaar
De belastingschuldige kan tegen deze belasting bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen (t.a.v. de directie Financiën). Meer info via de gedetailleerde procedure van het belastingreglement.
Het bezwaarschrift kan ook online worden ingediend via de website van stad Kortrijk in zover in deze mogelijkheid wordt voorzien en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in dit reglement. Meldingen via andere duurzame dragers zoals e-mail worden niet als bezwaarschrift aanvaard.
Zijn er uitzonderingen?
De belasting is niet verschuldigd:
- wanneer de natuurlijk of rechtspersoon gedurende het aanslagjaar slechts dertig dagen of minder heeft kunnen uitbaten;
- door de beoefenaars van vrije beroepen ;
- door niet-commerciële dienstverstrekkers;
- wanneer de natuurlijke of rechtspersoon een pand, dat opgenomen werd in de stedelijke database 'Kortrijk Zaait', gebruikt onder de vorm van een gebruiksovereenkomst die afgesloten werd in het kader en onder de voorwaarden van 'Kortrijk Zaait’.
Vrijstelling omwille van hinder
Voor de uitbaters van commerciële vestigingen die hinder ondervinden naar aanleiding van grote infrastructuurwerken in de stad met een duur van minimaal 2 maanden doch maximaal 4 maanden wordt 50% vrijstelling van de heffing toegekend. Wie meer dan 4 maanden getroffen wordt door werken, bekomt 100% vrijstelling van de heffing. Het gebied waarbinnen de vrijstelling van toepassing is, zal door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld worden na advies van de bevoegde stedelijke directies.
Onder “hinder” verstaan we : sterk verminderde toegankelijkheid ten gevolge van werken.