Unieke verlaagde tuin aan de Leie
Vernieuwing Dolfijn-, Kasteel- en Reepkaai
De Dolfijnkaai-Kasteelkaai krijgt eenzelfde sfeer en kwaliteit als de reeds verlaagde Leieboorden. Door ook hier te kiezen voor éénrichtingsverkeer voor de wagen, ontstaat meer ruimte voor groen, terrassen en verblijfsruimte. Met de heraanleg zetten we volop in op groen en ontharden. Zo krijgt de Kasteelkaai een verlaagde tuin van 1.000 m² groot. Er ontstaat een unieke publieke ruimte dicht bij het water én met zicht op de pleziervaartboten aan de overzijde. Rondom de tuin leggen we trappen en zitelementen aan waar je kan genieten van de zon. Wie wil, kan de koelte onder de bomen opzoeken. Voor de kleinsten voorzien we speelelementen. Op de Dolfijnkaai-Kasteelkaai is er heel wat ruimte voor gezellige terrasjes.
Bekijk de infobrochure Het ontwerp Historiek Eigenlijke werken
De Handelskaai wordt heraangelegd als een groene wandelpromenade tussen de Verlaagde Leieboorden en Kortrijk Weide. De kades - die hier in slechte staat zijn - worden grondig gerenoveerd en deels herbouwd. Nieuwe pontons en havenfaciliteiten (elektriciteit, water, …) moeten zorgen voor meer gebruikers van de passentenhaven.
De nieuwe voetgangersbrug Reepbrug, gerealiseerd door De Vlaamse Waterweg, zorgt voor een nieuwe en vlotte verbinding tussen Overleie, Buda en het stadscentrum. Met de aanleg van het nieuwe stadspark op de tip van Buda krijgt de binnenstad er een unieke groene oase bij. De geplande verhuis van het ziekenhuis (voorzien eind 2025) zal voor een echte metamorfose op Buda zorgen. Na de afbraak van bepaalde gebouwen ontstaat ruimte om het stadspark uit te breiden. Rondom een centraal plein op Buda komt ruimte voor de nieuwe stadsbibliotheek, publieke diensten en betaalbaar wonen.
Een ‘make over’ van de Kasteelbrug moet zorgen voor een betere inpassing in de omgeving qua niveaus en uitzicht. De brug wordt aangelegd als een verbindend platform tussen de Kasteelkaai en Buda. Trap- en zitpartijen naast de brug zorgen voor een beter contact met het water.
De Reepkaai richten we in als woonerf met een groene wandelpromenade langs het water. Pontons bieden aanmeerruimte voor pleziervaart (motorboten, bootverhuur, kajaks, …) en zorgen voor beweging op het water en een leuke sfeer.
De beschikbare breedte benutten we om een unieke groene ruimte van 1.000 m² te realiseren. Door deze groene zone verlaagd aan te leggen ontstaat een sterk contact met het water. Rondom leggen we trappen en zitelementen aan. Voor de kleinsten voorzien we speelelementen. De terrasjes - die bovenaan de trappen liggen - vervolmaken de gezellige sfeer.
Op de Dolfijnkaai trekken we de sfeer van de reeds verlaagde Leieboorden door. Wandelen kan langs het water of op het hogere deel, waar we ruimte voorzien voor gezellige terrasjes onder de bomen.
De Leiebrug - die dateert van eind jaren 1940 - is in slechte staat en is aan vervanging toe. De nieuwe brug krijgt een sober ontwerp dat zich inpast in de omgeving. We onderzoeken om de brug uit te werken als een platform waarbij het voetpad aan één zijde uitknikt. Hierdoor ontstaan vlotte linken tussen de verschillende kades.
Mobiliteit
Bij de heraanleg van de kades als woonerf ontstaat maximaal ruimte voor voetgangers en fietsers. De Dolfijnkaai-Kasteelkaai wordt éénrichtingsverkeer (richting Leiestraat) voor wagens. Ook de Handelskaai krijgt bij heraanleg éénrichtingsverkeer (richting Noordbrug) voor wagens. In de omliggende straten blijft de situatie ongewijzigd. Zo blijven woningen en handelszaken bereikbaar.
De behouden parkeerplaatsen zijn gericht op de nabije handelszaken (kortparkeren) en bewoners. Langparkeren wordt doorverwezen naar de (ondergrondse) stedelijke parkings.
Pleziervaart
Op de Oude Leie zetten de stad Kortrijk, samen met De Vlaamse Waterweg nv, in op de groeiende vraag vanuit de pleziervaart. Aan de achterzijde van de Broeltorens blijft ruimte voor woonboten en langverblijf. Tussen de Leie- en Kasteelbrug worden nieuwe pontons aangelegd voor bootverhuur, kajaks, suppen, en het aanmeren van kleine motorboten voor dagrecreatie. Aan de handelskaai komt een passentenhaven met ruimte voor boten van 10 tot 15 meter. Deze grotere boten - ook wel mobilhomes op het water genoemd - vormen een groeiende toeristische markt waarbij bezoekers verschillende steden in Vlaanderen en Noord-Frankrijk aandoen.