Kortrijk bouwt aan een aantrekkelijke leefomgeving met levendige buurten waar mensen graag wonen en altijd iets te beleven is. Om deze toekomstvisie voor Kortrijk te verwezenlijken, hebben we de bestaande stedenbouwkundige regels herzien.
Dit resulteerde in een vernieuwde bouwcode, waarin we aangepaste regels hebben opgenomen over onder andere nieuwe woonvormen, klimaatverandering, energie en andere belangrijke thema's.
Vier sterke krachtlijnen
Bij het herzien van de bestaande stedenbouwkundige voorschriften streven we naar een duidelijk, makkelijk hanteerbaar pakket met essentiële kwaliteitseisen voor onze Kortrijkse ruimte.
Hiervoor vertrokken we vanuit 4 brede krachtlijnen. Elke krachtlijn draagt, vanuit eigen klemtonen, bij aan het gewenste toekomstbeeld voor onze stad.
1 - Levendige stad
de juiste functie op de juiste plaats
levendige buurten met een mix aan activiteiten
draagkracht van de site en de omgeving
2 - Toekomstgerichte stad
kwalitatief bouwen
flexibel en toekomstbestendig bouwen
energie-efficiënte, circulaire en klimaatrobuuste stad
3 - Verbonden stad
vlot bewegen in de stad
toegankelijke stad
4 - Aangename en groene stad
aandacht voor beeldkwaliteit
groenblauwe stad
Samen vormen deze krachtlijnen de basis voor elk individueel voorschrift dat we voorstellen in de vernieuwde bouwcode. We zijn er dan ook van overtuigd dat er ruimtelijke kwaliteit ontstaat als je de voorschriften uit de bouwcode naleeft.
Toch beseffen we dat de regels gelden voor de volledige stad, en het dus mogelijk is dat het volgen van het voorschrift niet àltijd tot de meest kwalitatieve inrichting zal leiden. Daarom laten we plaats voor maatwerk en dialoog tussen stad en bouwheer.
We kozen om een algemene afwijkingsmogelijkheid in te schrijven in de bouwcode. Van deze afwijkingsmogelijkheid kan enkel gebruik gemaakt worden indien uit de aanvraag blijkt dat het project voldoet aan de doelstellingen uit deze krachtlijnen.
Welke belangrijke aanpassingen staan er in de bouwcode?
De bouwcode omvat heel wat stedenbouwkundige voorschriften, over diverse ruimtelijke onderwerpen.
We overlopen hieronder de belangrijkste nieuwigheden.
De stad voert het levensloopbestendig wonen in. Deze nieuwe woonvorm, die voortvloeit uit de ambities van het Woonplan Kortrijk, zet in op toegankelijkheid, aanpasbaarheid, flexibiliteit en ontmoeting tussen bewoners.
De eengezinswoningen met tuin blijven beschermd zodat ze niet zomaar kunnen worden opgesplitst of omgevormd naar een andere functie. Hiermee zorgen we dat het woningaanbod in de stad op peil blijft en blijven we jonge gezinnen aantrekken.
De verordening voorziet wel een uitbreiding voor functiewijzigingen van woningen maar enkel voor functies die onder druk staan, zoals bijvoorbeeld kinderopvang.
Om het historisch erfgoed in ere te houden, worden aanpassingen aan gevels en schrijnwerk nauwlettend in het oog gehouden. Transformatie- en herbestemmingsprojecten moeten rekening houden met de aanwezige erfgoedwaarden en het lokaal erfgoedbeleid.
Onze nieuwe bouwcode legt maatregelen op voor meer groene ruimte en meer bomen. Het behoud van bestaand groen staat voorop. De tuinzone dient te beschikken over een minimum percentage levend groen. Vanaf een bepaalde oppervlakte dienen tuinen bovendien minimum één boom te omvatten.
Gebruiksgroen bij grote bouwprojecten dient kwaliteitsvol ontworpen en aangelegd te zijn, eveneens voorzien van bomen.
Duurzame energie speelt een belangrijke rol, door bijvoorbeeld de verplichting om bij grotere projecten een centrale ruimte voor collectieve warmteproductie en -verdeling te voorzien.
Tegelijkertijd leggen we ook niet onnodig veel regels vast over deze technologieën, die nog volop in ontwikkeling zijn. Zo is er voldoende speling om ook nieuwe technieken in de toekomst een plaats te geven in onze stad.
De nieuwe autoparkeernorm, van toepassing bij woonprojecten, verschilt afhankelijk van de ligging. De stad wordt hierbij verdeeld in 3 gebieden.
Het fietscomfort wordt voorop geplaatst door bijkomende voorschriften omtrent inplanting en kwaliteitseisen en tevens het voorzien van extra ruimte voor bijvoorbeeld buitenmaatse fietsen.
Deelmobiliteit wordt steeds belangrijker en kan sterk bijdragen aan een beperktere inname aan kostbare open ruimte. Laadpunten voor elektrische wagens worden gevraagd vanaf 6 parkeerplaatsen.
De stad streeft naar een verwevenheid van wonen en werken. De ruimte die beschikbaar is voor bedrijvigheid willen we daarom beschermen. Bedrijfssites die in woongebied liggen kunnen daarom niet zomaar omgevormd worden tot woongelegenheden (loods-blijft-loods principe).
Bedrijfsruimtes moeten circulair ontworpen worden, dit gebeurt onder andere door een minimumhoogte op te leggen voor nieuwe bedrijfsgebouwen.
Benieuwd naar de concrete voorschriften?
Je vindt alle voorschriften terug in de bouwcode.